Brev
Er det normalt at onanere?
Hej.
Ja jeg er 13 år gammel og er en pige og jeg har ikke fået min mens endnu. Og jeg vil gerne prøve at onanere, men jeg er bange for at der sker noget hvis man ikke har fået sin mens
Kan der ske noget?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen.
I dit brev spørger du om, hvorvidt der kan ske noget ved at onanere, når man ikke har fået sin menstruation endnu… Det kan der ikke.
Når man onanerer, rører man for meste bare ved sig selv på en måde, som føles rart. Det er på ingen måde farligt, og det er ganske naturligt… Du kan sagtens forsøge dig med at onanere, selvom du ikke har fået din menstruation endnu.
Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19. De er vant til at snakke med børn og unge om ting, der kan være svære at snakke med andre om - også sex og onani.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?