Er det normalt?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det er helt naturligt, at begynde at eksperimentere med sin krop i din alder og det er rigtig fint, at du reagerer, når du får på fornemmelsen at noget kunne være galt.

Vi får rigtig mange breve i Brevkassen om onani. Og nogle børn er bekymrede for, om det er ok at onanere. De tænker på, om det kan være farligt, eller om det er skadeligt for helbredet. Nogle er også bekymrede for, om det er unormalt.

Men, det er helt naturligt at onanere. De fleste – både piger og drenge – gør det. Særligt når de kommer i puberteten og hormonerne raser i kroppen.

Onani er en sund og naturlig måde at lære sin krop og sekusalitet at kende på. Når man onanerer finder man nemlig ud af, hvad man synes er rart – og ikke rart.

Der er flere måder at onanere på. Det kan du læse mere om på Sexlinien. Se mere her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/onani.aspx

Jeg læser dit brev, som at det har blødt en lille smule på din finger bagefter og at det ikke har blødt meget i flere dage efterfølgende. Hvis det er rigtig forstået, lyder det som om, at der kan være kommet en lille rift og det er helt ufarligt. Hvis du har blødt mere end end en lille smule over flere dage, kan det være, at du har fået menstruation - selvom du lige har haft den. Nu ved jeg ikke hvor længe, du har haft menstruation, men den kan godt være uregelmæssig det første års tid og det er heller ikke noget farligt i.

Hvis du er bekymret, så kan du overveje at gå til din læge - du behøver ikke nødvendigvis sige, at det er kommet i forbindelse med onani, men blot at der er noget blødning, der bekymrer dig. Hvis du ikke vil til lægen alene, kan du måske tale med din mor om det og så kan hun gå med? Ellers kunne det være, at du kunne tage en veninde med?

Det er så godt, at du har skrevet herind. Jeg håber, at du har fået mod på at få det undersøgt, hvis du stadig er bekymret.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?