Brev
Er det normalt?
Jeg er en dreng på 12 år som gerne vil vide: Er det normalt for sådan en alder at se billeder af nøgne damer på nettet? Jeg er virkleig nervøs og håber at i kan hjelpe mig.
Hilsen, Den nervøse.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”nervøse”
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen.
Jeg vil starte med at sige, at du bestemt ikke behøver føle dig nervøs. Når man i din alder får lyst til at kigge på nøgne damer, så skyldes det både puberteten, men også nysgerrigheden for hvordan det andet køn egentlig ser ud.
Rigtig mange – både drenge og piger - stiller deres nysgerrighed på nettet, fordi man kan gøre det i det skjulte. Ideen er jo egentlig god nok, men det er en god ide at have i baghovedet, at de piger, du finder på nettet, ikke nødvendigvis ser særlig naturlige ud… Mange af modelbillederne på nettet er af piger, som har fået lavet større bryster, og som måske er tyndere end gennemsnittet.
Men du behøver bestemt ikke at være nervøs, din nysgerrighed og interesse er helt naturlig. Jeg får bare lyst til at sige til dig, at hvis du kigger på billeder på nettet, og du støder på noget, som er ubehageligt at se på, så er det vigtigt at få snakket med en voksen om det, man har set. Hvis det er for pinligt at fortælle sine forældre, kan man jo altid ringe til BørneTelefonen først og snakke lidt med en rådgiver om det. Det er du i hvert fald velkommen til.
Nummeret er 116 111, og der er åbent alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?