Brev
Er det normalt?
Hej
jeg er en pige på 13 år som ofte godt kan blive, hvordan siger man det. Tændt eller liderlig. Af at måske kigge på et eller andet hvad ved jeg men det er pinligt!
Jeg er faktisk ikke en der ornanere mega meget men jeg gør det nok 1 gang om dagen.
Men er det normalt og havd skal jeg gøre?
Hilsen pige 13 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det kan føles lidt pinligt at blive klar over, at man har en seksualitet. Sådan tror jeg, at mange unge har det.
Men faktisk er det helt normalt i din alder ofte at føle sig tændt eller liderlig. Det er en naturlig del af udviklingen fra at være barn til at blive ung.
Det er også helt normalt at onanere. Det er forskelligt fra person til person, hvor ofte man har lyst til at onanere. Nogle gør det flere gange om dagen, mens andre måske kun gør det en gang imellem. Begge dele er helt normalt.
Det er faktisk sundt at onanere, fordi der frigives et lykkehormon, når man får orgasme. Samtidig er det en god måde at lære sin krop at kende på. Hvis du har lyst, kan du læse mere om onani på Sexlinien
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen