Brev
er det mærkeligt!?
hej børne brevkasse!
jeg er en pige på 14 år (snart 15)
jeg har et lille problem/delima som jeg håber du/i kunne hjælpe mig med..
ser i jeg har tit set gay porno og yaoi(boy x boy)
jeg syntes ikke at der var sådan noget galt i det, eller at det var ulækkert eller noget i den stil!
i starten så jeg kun lidt hvor der var lidt kysseri, og jeg syntes at det var sødt….xD.
men så begyndte det at udvikle sig, og jeg fik lyst til at se lidt mere og lidt mere OSV.
men når jeg så vill se hvor det er en mand og en kvinde eller to kvinder der har sex, så…….bliver jeg ikke så tændt/ophidset….. som når det er to mænd der har sex…….
jeg er lidt bekymret og usikker på om det er mærkeligt eller om det er normalt?.
jeg ville ikke tale med mine forælder om, da de er ret meget imod homoseksuelle!
jeg ved godt at det måske er lidt svært at svare på…….men håber i vil give det et forsøg!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Det er bestemt ikke mærkeligt, at du har lyst til at se gayporno eller yaoi. I din alder, er det helt normalt, at man begynder at interessere sig for sex – både mellem heteroseksuelle og homoseksuelle. Man er nysgerrig og har lyst til at gå på ’opdagelse’ i den seksuelle verden, for at se, hvad der foregår der. Det er helt normalt.
For mange unge er det homoseksuelle univers særligt interessant, fordi det kan opleves som anderledes end det, man er vant til at se. Det er jo ikke unormalt at se en mand og kvinde kysse hinanden i film, i fjernsynet og i virkeligheden. Det er lidt mere sjældent, at man ser to mænd, der kysser eller er kærlige overfor hinanden. Derfor kan det opleves som noget nyt og interessant – som at åbne en dør indtil et hemmeligt rum og kigge ind for at se, hvad der foregår derinde. Jeg håber, at du kan følge min tankegang.
Når du skriver, at dine forældre er ret meget imod homoseksuelle tænker jeg, at det måske kan gøre dig endnu mere nysgerrig på området, fordi du måske oplever det, som at gøre noget, der er ’forbudt’. Lige som hvis de havde sagt, at du ikke måtte noget bestemt, da du var lille. Så blev det måske straks lidt mere interessant at gøre det, du ikke måtte… Kan du mon genkende det? Jeg synes, at det er helt i orden, at du har denne hemmelighed for dine forældre, og du skal ikke være bekymret for, om det er mærkeligt eller unormalt. Måske kan du mere tænke på det som noget, du synes er interessant, spændende og dejligt at kigge på, og som en helt naturlig del af din udvikling.
Hvis du har brug for at snakke med nogle andre voksne end dine forældre om sex og dine tanker om det, kan du evt. prøve at ringe til Sexlinien. Det er gratis og du er helt anonym. Tlf nr er 70 20 22 66, og de har åbent mandag-fredag kl. 15-17. Du kan også gå ind på deres hjemmeside på www.sexlinien.dk
Du er også meget velkommen til at ringe ind til os på 116111 eller sms'e.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen BørneTelefonen