Brev
Er det i orden?
Hey…
det her er ikke så meget et brev men mere et spørgsmål!
Jeg har selv mistede min mødom eller hvad det er man nu kalder det, mine forældre ved det godt men de tager det ik særlig pænt…. fx mobber mig med det, siger at det ikke er ok og alt muligt andet! Mit spørgsmål er bare om det ik er ok at miste sin mødom når man er 13? Eller er det forkert at springe ud så tidligt? Må ens forældre bestemme over sit privat liv? Plzzzz svar!! Har virkelig brug for at få disse svar?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Nej, det er aldrig i orden at blive “mobbet” af ens forældre. Forældre skal derimod passe på deres barn og sørge for, at det har det godt. Det har man ikke, hvis de “mobber” en og altså gør en ked af det.
Man kan ikke sige, at der er en rigtig eller forkert alder at miste sin mødom på. For der er meget stor forskel på, hvornår man føler sig parat. Nogle er klar, når de er på din alder, mens andre måske først er parat meget senere. Det vigtigste er, at sex er en god oplevelse, hvor man ikke bagefter føler, at ens grænser er blevet overtrådt.
Derfor synes jeg, du skal tage en snak med dine forældre. De har brug for at vide, at deres kommentarer gør dig ked af det. Måske ved de slet ikke, hvor meget de påvirker dig. Derfor er du nødt til at fortælle dem det, også selvom det helt sikkert føles svært. Du kan jo overveje at vise dem dit brev og mit svar. Måske kan det give anledning til en god snak? Det er i hvert fald et forsøg værd, hvis du har mod på det.
Det kan også give anledning til en snak om, hvorfor de har så meget imod, at du har været seksuel aktiv. Måske er det faktisk fordi, de er bange for, at du ikke har været parat til det. Og så “mobber” de måske fordi, de ikke ved, hvordan de ellers skal passe på dig. Måske det giver mening?! Det finder du først ud af, når I får jer en snak.
Jeg håber, mit svar har givet dig mod til at få talt med dine forældre?! Hvis du har brug for det, er du meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen