Brev
Er det forkert at have sådan nogle tanker?
Hej
jeg er en pige på 13 år og har en kæreste på 14
elsker ham utroligt højt og han elsker også mig,
vi er rigtigt tit sammen hvor vi så kysser og holder i hånd og snakker
– men jeg er ik i tvivl om det skal være ham der skal tage min mødom
og vi kan sagtens snakke om alt fra mens og hans ting-
men er det for tideligt at tænke på sex i en alder af13 –
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det dejligt at høre, at du elsker din kæreste og at I er tætte med hinanden!
Med hensyn til seksualitet er I begge i en rivende udvikling og det er jeres kroppe også. Tanker om sex er en del af dén udvikling, det er helt normalt. Men det betyder ikke, at man skal have sex, fordi man tænker på det. De fleste er omkring 16 år første gang de har samleje.
Sex er mange ting foruden at gå i seng med hinanden. Det er vigtigt at I giver jer selv god tid til at finde ud af, hvad der er rart for jer hver især, så I ligesom bygger en erfaring op.
Det er rigtig godt at bruge tid til at kæle og være tætte, før din kæreste skal tage din mødom på et tidspunkt. I den forbindelse er det dejligt at høre, at I taler godt med hinanden om mange ting. Det er vigtigt, at du og din kæreste føler jer klar til sex og det er vigtigt, at ingen af jer kommer til at føle det som et pres. I skal føle jer trygge begge to.
Det der også er vigtigt er at bruge prævention mod graviditet og kønssygdomme. Kondom beskytter både mod graviditet og kønssygdomme. Selvom man ikke har fået menstruation, kan man blive gravid.
Du kan finde oplysninger om sex på http://privatsnak.dk/13-15/, hvor du og din kæreste kan læse mere om den første gang, prævention og forelskelse, og meget mere.
Det kunne måske være en god idé for dig at tale med din mor eller din far om dine tanker. De kan måske også vejlede dig på en god måde. Det ønsker jeg for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen