Brev
Er det for tidligt
Kære bb
jeg er en pige på 12 og har en kæreste på 12
vi har aftalt vi skal have sex om to dage
så vi sender også nøgen billeder til hinanden og jeg vil give ham blowjob når vi har sex og vores forældre må ikke vide det
mit spørgesmål kan jeg blive gravid uden menustrasion (udtales) og om vi er for langt fremme i skoene
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12
Man kan godt blive gravid, selvom man endnu ikke har fået sin menstruation. Den første menstruation, kan nemlig godt være på vej, og man kan derfor godt have haft ægløsning, selvom man ikke har fået sin første blødning endnu.
I din alder er det helt almindeligt, at  begynde at tænke på sex og have nogle fantasier om, hvordan det vil være at have sex. Det er også helt almindeligt at tænke på drenge og at være kærester. Ligesom mange begynder at onanere og lære sin krop bedre at kende. Men alt dette behøver ikke at betyde, at man er klar til at dyrke sex. Og man kan sagtens være kærester med nogen, uden at det betyder, at man skal have sex med hinanden.
Der kan være mange måder at være kærester. Og det er vigtigt, at man mærker efter inde i sig selv, hvad man har lyst til. Man kan starte med at kysse, holde i hånden, berøring og kys forskellige steder på hinandens kroppe, og derefter bygger det trinvist op.
Der er nogle børn der går og praler med at have haft sex, selvom det slet ikke passer. Måske fordi de synes det er sejt og det kommer til at virke som om, man er lidt mere voksen... Men det bliver man nu ikke af at have sex for tidligt.
Gennemsnitsalderen i Danmark, for hvornår man har sex første gang er omkring 16 år. Det er altså omkring den alder, hvor mange føler, nu er de klar til at have sex. På BørneTelefonen har vi også talt med flere børn, som har fortrudt, de har haft sex for tidligt, fordi de slet ikke har været klar til det. Så jeg vil virkelig råde dig og din kæreste til at vente.
Selvom det kan virke spændende, at sende nøgenbilleder, synes jeg det er bedre at vise det man vil, når I er sammen. Vi taler med rigtig mange børn, som er kede af de har sendt nøgenbilleder, for lige pludselig, så er de delt på nettet. Og de kan deles og ligge på nettet for altid. Og det er bare rigtig svært at få stoppet delingerne.
Når du skriver om I er for langt fremme i skoene, får det mig også til at tænke, at der nok også noget i dig, som godt ved, du ikke er helt klar til sex. Selvom du på den ene side er nysgerrig og synes det er spændende. Er der på den anden side, også en tvivl og en uro, som jeg synes du skal tage meget alvorligt og lytte til? Hvad mon du tænker, når jeg skriver sådan?
Selvom dine forældre ikke må vide det, så er det ofte klogt at tale med en af sine forældre - fx også om prævention (fx kondom, p-piller), så du ikke risikerer at blive gravid.
Jeg håber du får nogle dejlige oplevelser sammen med din kæreste, selvom I venter med at have sex.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen