Er det for tidligt

Kære bb

jeg er en pige på 12 og har en kæreste på 12

vi har aftalt vi skal have sex om to dage

så vi sender også nøgen billeder til hinanden og jeg vil give ham blowjob når vi har sex og vores forældre må ikke vide det

mit spørgesmål kan jeg blive gravid uden menustrasion (udtales) og om vi er for langt fremme i skoene

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12

Man kan godt blive gravid, selvom man endnu ikke har fået sin menstruation. Den første menstruation, kan nemlig godt være på vej, og man kan derfor godt have haft ægløsning, selvom man ikke har fået sin første blødning endnu.

I din alder er det helt almindeligt, at  begynde at tænke på sex og have nogle fantasier om, hvordan det vil være at have sex. Det er også helt almindeligt at tænke på drenge og at være kærester. Ligesom mange begynder at onanere og lære sin krop bedre at kende. Men alt dette behøver ikke at betyde, at man er klar til at dyrke sex. Og man kan sagtens være kærester med nogen, uden at det betyder, at man skal have sex med hinanden.

Der kan være mange måder at være kærester. Og det er vigtigt, at man mærker efter inde i sig selv, hvad man har lyst til. Man kan starte med at kysse, holde i hånden, berøring og kys forskellige steder på hinandens kroppe, og derefter bygger det trinvist op.

Der er nogle børn der går og praler med at have haft sex, selvom det slet ikke passer. Måske fordi de synes det er sejt og det kommer til at virke som om, man er lidt mere voksen... Men det bliver man nu ikke af at have sex for tidligt.

Gennemsnitsalderen i Danmark, for hvornår man har sex første gang er omkring 16 år. Det er altså omkring den alder, hvor mange føler, nu er de klar til at have sex. På BørneTelefonen har vi også talt med flere børn, som har fortrudt, de har haft sex for tidligt, fordi de slet ikke har været klar til det. Så jeg vil virkelig råde dig og din kæreste til at vente.

Selvom det kan virke spændende, at sende nøgenbilleder, synes jeg det er bedre at vise det man vil, når I er sammen. Vi taler med rigtig mange børn, som er kede af de har sendt nøgenbilleder, for lige pludselig, så er de delt på nettet. Og de kan deles og ligge på nettet for altid. Og det er bare rigtig svært at få stoppet delingerne.

Når du skriver om I er for langt fremme i skoene, får det mig også til at tænke, at der nok også noget i dig, som godt ved, du ikke er helt klar til sex. Selvom du på den ene side er nysgerrig og synes det er spændende. Er der på den anden side, også en tvivl og en uro, som jeg synes du skal tage meget alvorligt og lytte til? Hvad mon du tænker, når jeg skriver sådan?

Selvom dine forældre ikke må vide det, så er det ofte klogt at tale med en af sine forældre - fx også om prævention (fx kondom, p-piller), så du ikke risikerer at blive gravid.

Jeg håber du får nogle dejlige oplevelser sammen med din kæreste, selvom I venter med at have sex.

 Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?