Brev
Er det for tidligt
Hej
jeg er en dreng på 12 år, jeg vil gerne prøve at have sex men er det for tidlig? Og jeg har set porno mange gange.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære dreng på 12 år
Det er meget naturligt at tanker om sex og lysten til sex dukker op, når man nærmer sig sin pubertet og teenageår.
Der er ikke nogen grænse for hvornår det er “for tidligt” og heller ikke “for sent” at interessere sig for sex. Halvdelen af de danske unge har haft sex med en, når de er 16 år. Måske har du lyst til at læse mere om, hvornår andre har sex første gang, så kan du læse mere her: Hvornår har man sex første gang
Man kan godt blive nysgerrig på sex og derfor se porno. Men porno er lavet til voksne og er skuespillere, som spiller nogle roller i de film. Det kan være svært at se forskel på skuespil og virkelighed.  Porno kan også vise sex, som ikke det ikke er i virkeligheden. Og nogen kan blive nervøse for om de kan leve op til de ting, som pornofilmene viser.
Det kan være okay at man se porno, onanerer og snakker med sine venner om sex. Men man kan altså ikke sammenligne porno med hvordan det bliver den dag, hvor du selv skal have sex for første gang.
Man kan have sex på mange forskellige måder – der er ikke noget rigtigt og forkert. Det vigtigste er, at man er enige om at vil have sex sammen, at man lytter til hinanden, stopper hvis den anden ikke vil og beskytter sig mod graviditet og sexsygdomme, eksempelvis med kondom. Det er også vigtigt, at man finder en partner som man er tryg ved og at man sammen går langsomt frem og tager hensyn til hinanden.
Det er også vigtigt at man nogenlunde er på samme alder, især hvis man er barn. Hvis man er over 15 år, så man ikke have sex med nogen under 15 år. Det står i loven om den seksuelle lavalder, som beskytter børn mod at blive udsat for overgreb fra unge og voksen over 15 år.
Indtil den rette partner dukker op for dig, så kan du fortsat sagtens nyde at du har lyst. Måske ville det også være en idé at få en kæreste, som du kan være tæt med. Det kan være at kramme og kysse, så I sammen har det rart. Med tiden kan det være, at du kan mærke at du er klar til sex og være tættere med en kæreste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen