Brev
Er det for tidligt?
Hej, Jeg har talt meget med en af mine veninder, omkring hendes forhold med hendes kæreste. Pludselig en dag siger hun til mig at hun har fået fingeren, altså at de har onaneret for hinanden. Hun er selvfølgelig glad for at de gjorde det, men så tænker jeg, er det lidt fortidelig? Eller er det helt fint når de begge var klar og det blev en god oplevelse. Synes i det var fortideligt?? PS de er begge 13
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev.
Jeg kan sagtens forstå, at du måske synes, det er lidt tidligt, din veninde og hendes kæreste har haft sex. I jeres alder sker der en masse nye ting. Kroppen forandres, og man får ofte nye interesser, som kan omhandle kærlighed, sex og onani. Og nogle gange kan man måske føle, at det går lige lovlig stærkt med det hele.
Det er helt naturligt, at drenge og piger i din alder begynder at blive nysgerrige på sin seksualitet og får lyst til at eksperimentere med at have sex. Så er der nogle, der er “langt fremme” og andre, der tager det lidt mere stille og roligt. Begge dele er helt normalt.
Det vigtigste er, at man kun gør det, fordi man har lyst. Ikke fordi, man føler sig presset til at gøre det. Og så kan det være en rigtig god idé at gå stille og roligt fremad – og hele tiden stoppe op og føle efter, om man stadig synes, det er rart.
Du skriver, at din veninde og hendes kæreste begge var klar til at have sex, og at det også blev en rigtig god oplevelse for dem. Når du skriver det, tænker jeg, at det nok for dem, var det helt rigtige tidspunkt at begynde med at have sex. Men husk på, at det er helt individuelt, hvornår man er klar.
Hvis du er nysgerrig på at læse mere om f.eks. sex, onani, drenge eller kærlighed kan det være, du vil få noget ud af at besøge vores hjemmeside og læse breve fra andre piger og drenge, der skriver ind om netop dette. Du kan komme direkte derind ved at bruge det her link: Brevkassen, og skrive et søgeord.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen