Brev
er bare så usikker men klar…
Kære Børnebrevkassen,
jeg er en pige på 13 som er meget usikker.
jeg føler mig virkelig klar til at ha sex men er bange for om drengen rammer det forkerte hul.
kan drengen ramme det forkerte hul for ved faktisk ikke selv hvor det rigtige hul er?
også er jeg også meget pinlig berørt over min skede.. da jeg har det man kalder nakke ost, det lugter nogle gange og nogle gange er der meget.
ligger drenge mærke til det?
vil heller ikke ha finger da jeg er bange for at min skede lugter forkert, kan en skede det?
ligger de mærke til det og her er den slemmeste ting.
jeg har en vorte dernede.. som jeg er meget pinlig berørt over..
ligger drengene mærke til den?
burde jeg at få den fjernet?
k.h den usikre pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,  Jeg synes, at det er så sejt af dig, at du har skrevet herind med dine spørgsmål, for det kan sommetider være lidt svært at åbne op og tale om ting, man synes er lidt pinlige. Jeg kan godt forstå, at du har nogle spørgsmål, for der kan være mange nye ting, man pludselig gerne vil vide mere om – og måske synes man ikke rigtig, at der er nogen i ens omgangskreds, man kan tale med om det. Og hvis man ikke har snakket med nogen om ting, der handler om ens krop og sex, kan det være svært at vide, hvad der er “normalt”. Jeg vil gøre mit bedste for at svare på dine spørgsmål. Tusind tak for dit brev!  Du skriver, at du har nakkeost, og du fortæller, at der sommetider kan være meget – og at det sommetider lugter. Måske ved du det allerede, men alle piger og alle drenge har nakkeost (som også kaldes smegma). Det er en slags hudfedt (som også kaldes talg), som dannes for at beskytte kønsorganerne og for at blødgøre og fugte huden. Derfor er det godt, at nakkeosten er der, og det er helt normalt og sundt. Det er en god idé at skylle sine kønslæber i lunken vand en gang om dagen, så man fjerner nakkeosten. Men man kan ikke forhindre nakkeosten i at komme igen – og hvis man begynder at vaske sig mange gange hver dag, vil ens krop danne endnu mere nakkeost, fordi den netop er lavet til at beskytte huden på kønsorganerne, som er meget sart og følsom. Hvis man er nervøs for at have nakkeost siddende, når man skal have sex, kan man evt. gå ud på toilettet og vaske sig, før man har sex. Så ved man, at man er helt ren – og så skal man ikke bekymre sig om nakkeost og lugt.  Det er også meget normalt, at en skede har en særlig lugt. Lugten kan godt sige noget om, hvorvidt alt er, som det skal være i skede-regionen, men hvis du ikke er øm eller har kløe, og hvis der ikke er noget andet, der virker “forkert”, så er alt højst sandsynligt, som det skal være. Det er lidt forskelligt, hvordan skeder lugter, og måske har du også oplevet, at du selv lugter lidt forskelligt fra dag til dag. En vask i lunken vand hver dag mindsker som regel lugten fra skeden. Hvis du ikke allerede vasker dig med vand dernede hver dag, kan du måske prøve det og se, om du kan mærke/lugte forskel? Det er vigtigt, at man ikke bruger sæbe/shower gel i skeden, da det kan irritere den følsomme hud. Hvis du har det bedst med at bruge en form for sæbe, når du vasker dig, kan man købe intimsæbe på apoteket og i Matas - den er uden parfume og fin til den sarte hud ved skeden.  Jeg ved ikke, om du er helt med på, hvordan en skede ser ud? Måske har du set billeder af en skede? Og måske har du kigget på din egen skede i et spejl? Hvis du ikke har prøvet det, kunne det måske være noget, du kunne have mod på? Det kan nemlig være en rigtig god idé at “lære sig selv at kende” på den måde og blive helt klar over, hvordan man egentlig ser ud.  Du fortæller, at du har en vorte “dernede”, og jeg spekulerer på, om du mon ved, at det er en vorte, fordi du har fået den undersøgt hos en læge? Eller måske er det noget, du selv har mærket og tænkt? Hvis det ikke er noget, du har fået undersøgt hos en læge, kunne det måske være noget andet? Et udstående modermærke, f.eks.? Eller måske klitoris? Hvis du ikke har prøvet at kigge på din skede i et spejl, kunne du måske starte med at prøve det for at se, om det mon kan være noget andet end en vorte?  Hvis du allerede har kigget på det – og hvis du synes, at det ligner en vorte, tænker jeg, at det vil være en god idé at tale med en af dine forældre om det. F.eks. din mor? Hvis du taler godt med din mor, kan du måske fortælle hende, at du synes, at du har opdaget en vorte i/på din skede, som du gerne vil have undersøgt ved lægen? Så kan din mor hjælpe dig med at bestille tid, så du kan få det undersøgt. Hvis det virker som en vorte, er det i hvert fald vigtigt at få det undersøgt, så du er sikker på, at det f.eks. ikke er en infektion. Risikoen for at det kunne være en form for kønsvorte eller infektion er dog meget lille, fordi du endnu ikke har haft sex, men det er alligevel en god idé at få det undersøgt, så du ved, at alt er, som det skal være. Hvis det er et modermærke eller en anden form for vorte, kan lægen også hjælpe dig med, om det giver mening at fjerne den. Det kan måske virke meget grænseoverskridende først at skulle tale med sin mor og derefter med sin læge, men det kan måske hjælpe lidt at tænke på, at skeden er en hel naturlig del af kroppen – alle piger og kvinder har en. Hvis du har mod på det, kan det også være, at du har lyst til at tale med din mor om sex? Måske vil det være rart at tale med en voksen om, hvordan det hele egentlig foregår. Det er også en god idé at tale med en voksen om sådan noget som prævention. Og det kan også være, at det vil være rigtig rart at tale om, hvordan det kan føles at “føle sig klar”. Sommetider kan det være lidt forvirrende: den ene dag føler man sig måske klar, mens man den næste dag slet ikke føler sig klar. Hvis man går og er lidt i tvivl, om man er klar, kan det være rigtig rart at tale med nogen om det. Det kan også være, at du har lyst til at tale med en veninde? Måske har hun tænkt over nogle ting, som du kan svare på – og måske kan hun svare på nogle af dine spørgsmål? Noget andet, der kan gøre en lidt mere klar på, hvor man godt kan lide at blive rørt – og hvordan, er at mærke lidt på sig selv, evt. ved at onanere.Der findes også bøger på biblioteket, som både handler om, hvordan skeder ser ud, og hvordan de fungerer. Der findes også bøger, som handler om “den første gang”, onani osv. Hvis du har mod på det, kan du kigge lidt i nogle bøger og læse lidt om de emner, du har spørgsmål til eller har tvivl omkring. Du kan måske prøve at starte med at gå ind på det nærmeste biblioteks hjemmeside og søge på nogle af de emner og se, hvad der dukker op?Du spørger, om en dreng kan komme til at ramme “det forkerte hul”. Det kan være lidt svært at svare på, men jeg vil umiddelbart sige, at risikoen for at tage fejl nok ikke er så stor, hvis man ved, hvordan underlivet er indrettet. Det er nemlig sådan, at skedeåbningen ikke sidder lige ved siden af endetarmsåbningen. Faktisk vil jeg også i denne sammenhæng give dig rådet: at kigge på dig selv i et spejl. Det er en god måde at blive lidt klogere på, hvor de forskellige ting sidder. Og hvis du selv finder ud af, hvor skedeåbningen er, ved du, om drengen er på vej hen til det “rigtige” sted – og du kan måske hjælpe ham, hvis han er lidt usikker. Det er lidt svært at svare på, hvad den person, man har sex med, lægger mærke til. Men det lyder ikke som om, at de ting, du har tænkt over, er noget, der skulle være nogen særlig grund til, at de skulle lægge mærke til. De ting, du har tænkt over, lyder nemlig som helt normale ting.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig med dine spørgsmål. Hvis du har lyst til at læse mere om kroppen og sex, er Sexliniens hjemmeside også rigtig god. Den finder du lige her: www.sexlinien.dk . De har også en anonym telefonrådgivning og en brevkasse, hvor man kan stille alle spørgsmål, som har med kroppen og sex at gøre.  Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale mere om dine spørgsmål eller hvis du har brug for at tale med nogen om dét at “føle dig klar”. Vores nummer er 116 111, og telefonen er åben alle dage 11-23.  De aller bedste hilsner BørneTelefonen