Brev
En pige på 13
Hej.
Jeg er en pige på 13 og jeg Ornanere op til flere gange om dagen.
Mens jeg er igang synes jeg at det er mega rart men når jeg er færdig føler jeg mig bare så klam.
Er det normalt at Ornanere i min alder?
Hvis ja er der så nogle behagelige tricks. Burde jeg fortælle min mor det?
Min BFF ved det og hun synes det er ret klamt
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det er normalt, at man i takt med, at man bliver ældre bliver mere bevidst om og nysgerrig på sin egen krop og seksualitet. At onanere kan være en måde at lære den seksuelle side af ens krop at kende. Der er derfor ikke noget unormalt i at onanere. Du behøver ikke fortælle din mor om, at du onanerer. Det er forskelligt, hvad man oplever som rart og derfor er det dig der ved, hvad du specielt finder behageligt.
Gad vide, om du føler det er klamt, fordi din bedste veninde har givet udtryk for, at hun synes, det er klamt? Det er forskelligt fra person til person, hvor meget man har lyst til at onanere. Der er derfor ikke noget der er mere rigtigt eller forkert – det er op til en selv. Onani er noget de færreste snakker om, men det betyder ikke, at det ikke er normalt. Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig. Hvis du har brug for at tale videre om det, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Jeg vil lige understrege du er på ingen måde klam. Du er en helt normal pige og det er helt normalt at onanere.
Mange hilsner BørneTelefonen.