Brev
drenge eller piger
kære børnebrevkasse.
jeg hedder J, og er 13 år gammel. Jeg er meget i tvivl, om jeg er homoseksuel. og lige nu, har jeg en drengekæreste, på 14 år, ved navn b.
Vi har et meget åbent forhold. Men jeg gad måske at slå op, med ham fordi der er en meget sød pige som jeg rigtig godt kan lide. så mit spørgsmål er om jeg skal prøve mig frem, og hvordan gør jeg så… og hvad så hvis b. bliver sur. KH j 13 år.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære J
I din alder er det helt normalt at være i tvivl, om man er til piger eller til drenge. Og en god måde at finde ud af, hvad man er til, er jo ved at prøve sig frem.
Du er nu kæreste med B, men overvejer at slå op for at blive kæreste med pigen, du synes er sød.
Hvad der er det rigtig at gøre, ved kun du. Men du kan måske blive mere klar over, hvad du vil gøre ved at tænke over de her ting:
- er jeg glad for B. Ville jeg fx blive ked af det, hvis han fik en ny kæreste, hvis jeg slår op?
- er pigen interesseret i mig? Siger eller viser hun, at hun gerne vil være kæreste med mig?
Hvis du finder ud af, at du ikke er rigtig glad for B, så er det nok en god ide, at du slår op. Også selvom du alligevel ikke vil være kæreste med pigen. De færreste har nemlig lyst til at være kæreste med en, der ikke er rigtig interesseret.
Det kan godt være at B lige først bliver ked af det. Og måske viser han det ved at være sur. Men mon ikke han allerhelst vil finde en kæreste, der er glad for ham?
Jeg håber, mit svar kan gøre dig lidt mere afklaret. Held og lykke med kærligheden
Kærlig hilsen
BørneTelefonen