Det rigtig køn?

Hej.
Da jeg var yngre (4-10/11 år) har jeg gerne villet være en dreng. Når jeg legede var jeg altid en dreng, jeg gik i drengetøj, havde kort hår og følte mig sådan set som en dreng. Da jeg så blev ældre begyndte jeg at lade mit hår vokse ud, gå i lidt mere piget tøj og sådan noget, men bagerst i hovedet havde jeg stadig den tanke at det ville være federe at være en dreng.

Nu føler jeg mig som en pige og jeg har pigetanker som f.eks “Jeg ville ønske at min bryster var større”, “Jeg ville ønske at jeg var tyndere”, alt sådan noget, men jeg har set klip på youtube med piger som er på testosteriton og jeg får så en følelse af at jeg ville ønske at jeg enten var født en dreng, eller kunne gøre ligesom dem.

Jeg sprang ud som biseksuel for mine venner i marts 2011, og ca. et år efter, hvor jeg har tænkt det rigtig godt igennem, er jeg sprunget ud for min mor/ mine forældre, men det virker som om at de på en måde ikke rigtig tror på det. Jeg næsten 100% sikker på at jeg er biseksuel og ikke lesbisk da jeg også tænder rigtig meget på drenge.

Men jeg ville stadig inderst inde ønske at jeg var en dreng nogle gange. Burde jeg springe ud til mine forældre med mine tanker om at jeg gerne vil være en dreng, eller er det bare fordi jeg er en forvirret teenager som? Det plager mig virkelig meget! Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig med dette. Det skal også lige siges at jeg kun har en storebror, som så har været mig forbillede, som nok gør at jeg er lidt mere drenget. På forhånd tak.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har skrevet ind til os, for jeg kan godt forstå, hvis du synes det er store tanker, du går og tumler med.

Du fortæller i dit brev, at du er sprunget ud som biseksuel overfor dine forældre, men at det virker som om de ikke rigtig tror på det. Har du mon prøvet at snakke med dem om det..? Nogen gange er det sådan, at det man ikke helt forstår, det kan man også have svært ved at tro på. Måske er det det, der er tilfældet med dine forældre, hvis de ikke kender andre, der er bi- eller homoseksuelle... Nu ved jeg jo ikke hvor meget I har snakket om det at være biseksuel derhjemme, men måske du kunne prøve at fortælle dem lidt om det, og om hvilke tanker du går med, så de måske kunne forstå det lidt bedre og samtidig lære noget nyt..?

Du fortæller også i dit brev, at du nogle gange ville ønske, at du var en dreng, og at det har været sådan i mange år. Er det nogle tanker, du har talt med nogen om..? Du kommer selv med flere mulige forklaringer på, at det er sådan, f.eks at du er en ”forvirret teenager”, eller at du primært har haft din storebror som forbillede, men for mig lyder det som om, der måske ligger lidt mere i det? Jeg tænker, at det er vigtigt at reagere på og finde ud af hvad det egentlig bunder i, så jeg synes det er rigtig flot, at du har skrevet herind og fortalt om det.

Det er lidt svært for mig at vurdere, hvor meget tankerne fylder hos dig, for et sted i dit brev, skriver du også om, at du har ”pigetanker” og sådan nogle ting, så jeg tænker, at det måske vil være godt for dig at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og få en snak med en af vores søde rådgivere. Du kan sagtens være anonym, når du ringer, og det du fortæller dem, kommer ikke videre. Tror du, at det kunne være en mulighed for dig..?

Der er også den mulighed, at du kan prøve at snakke lidt med sundhedsplejersken på din skole. Hun kan være rigtig god at vende sine tanker med, så måske kan du prøve at spørge på kontoret, hvornår hun har træffetid igen?

De bedste hilsner

BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?