Brev
det gøre ondt når jeg tisser
var sammen med en dreng i en skov hvor der var en slags hytte og vi kyssede også vil han give finger og det gav jeg ham lov til.
var lige begyndt på mine p-piller igen for har lige haft den 7 dags pause.
så da han var færdig opdagede jeg at han havde blod på sin hånd så havde stadig lidt menstruation,
han lagde så op til sex bagfra men det gad jeg ikke så gav ham et hj i stedet for.
da vi så var færdig og jeg så tog hjem nogle timer efter, skulle jeg tisse og det gjorde meget ondt. ved ikke hvorfor
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Hvor er det godt, at du reagerer på, at det gør ondt, når du tisser. Jeg kan desværre ikke vide lige præcis, hvorfor, det gør ondt. Men jeg kan komme med nogle bud på, hvad det kan være.
Du skriver, at ham der gav dig finger, havde blod på hånden bagefter. Som du selv skriver, kan det godt skyldes, at du stadig havde en smule menstruation. Det kan også være fordi, at du har fået en lille rift i skeden. Det er normalt, at man en gang i mellem får en rift efter for eksempel at have fået finger eller efter at have haft samleje. Hvis du har fået en rift, vil den hele af sig selv efter nogle dage.
Smerterne kan også være tegn på, at du har fået blærebetændelse. Når man har blærebetændelse, kan det godt føles som om, at man tisser glasskår. Mon det føles sådan for dig? Det er heldigvis meget nemt at behandle. Man kan få pencillin hos sin læge. Blærebetændelse kan komme af mange ting, fx fordi det har været koldt i hytten, fordi du har fået bakterier i skeden, eller fordi han har givet dig finger.
Hvis du stadig har ondt om nogle dage, vil jeg foreslå, at du går til lægen. Lægen kan via en urinprøve tjekke, om det er blærebetændelse eller andet, du skal have behandling for.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig videre, og at du har fået mod til at snakke med din læge, hvis smerterne ikke går over af sig selv.
Kærlig Hilsen
Børnetelefonen