Brev
Det føltes forkert?
Hej BB!
Jeg vil rigtig gerne takke jer for at i har denne brevkasse, men nu til sagen. Jeg er 12 år og jeg har en dejlig kæreste på 17 år. En dag da vi var sammen på piknik i skoven begyndte han at røre og tage på mig.
Jeg følte mig klar nok alligevel og lod ham bare gøre hvad han ville. Til sidst lå vi nøgne ovenpå hinanden da han så trang ind i mig. Det gjorde bare SÅ ondt, og vi brugte ikke kondom, men har heller ikke fået min mens endnu, så barnet er der ingen fare for.
Men alligevel. Da vi havde sex, følte jeg mig forkert. Jeg følte mig virkelig dårligt tilpas. Jeg elsker min kæreste himmel højt og han gør alt for mig! Han har prøvet at ringe og sms’e, men jeg har af en eller anden grund ikke lyst til at svare ham.
Lidt senere var jeg til en fest der faktisk kun var tilliadt for 15 årige. Jeg tog derind og drak mig fuld, da en dreng på omkring de 17-18 år kom hen til mig, og det endte i hans seng. Så igen var jeg til en fest hos min kæreste hvor han lige var taget ud for at ryge, da der så kom en 3. fyr hen og efter snakken var vi flere kilometer væk fra festen og lå igen i hans seng.
Jeg føler mig virkelig ked af at jeg har været i seng med så mange drenge når jeg i forvejen har en kæreste, som aldrig har gjordt mig noget. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg fortælle ham det eller skal jeg holde det hemmeligt?
Kh. Den usikre.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, der føler dig usikker. Det er godt, at du har valgt at skrive brev til BørneBrevkassen, når du føler dig usikker på, hvordan du skal forholde dig til at have sex med drenge. Det er nemlig vigtigt, at du føler dig godt tilpas med din sexualitet, og i din alder kan det være rigtig svært at fornemme, hvad der er godt, og hvornår man skal sige fra. Men når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du nok har fået overskredet dine egne grænser ved at have samleje allerede som 12 årig. Du beskriver selv, at du ikke har lyst til at kontakte din kæreste efter jeres samleje, og efter at du havde sex med de to andre drenge, er du blevet i tvivl om det egentlig var ok.Som jeg forstår det, er du i tvivl, om det er ok i forhold til din kæreste, men jeg synes faktisk, du først og fremmest skulle tænke på, om det er ok for dig selv?  Når jeg foreslår dig det, er det fordi, du ikke har lyst til at snakke med din kæreste mere, også selv om du elsker ham og han er sød mod dig. Det kan godt skyldes, at du faktisk ikke var parat til at have sex med ham.Alle de drenge, du har været sammen med er meget ældre end dig og det betyder, at det faktisk er deres ansvar ikke at overskride dine grænser. I Danmark er det ulovligt at have sex med nogen under 15 år. Det er det bl.a. fordi, der let kan ske det, at man bliver presset til at have sex, før man er klar til det.  Og jeg tænker, det er det, som nok er sket for dig..? Så når du ikke har lyst til at snakke med ham, så er det måske fordi, han faktisk har overskredet din grænse- også selvom han måske ikke selv var klar over det..? Måske skulle du snakke lidt med ham om det.? - Eller skrive det til ham..? Hvis ikke du har lyst til at se ham, så synes jeg bestemt ikke, at du skylder ham det.Jeg ved ikke, om det er klogt at fortælle ham om de to andre drenge. Hvis du har rigtig dårlig samvittighed, skal du måske gøre det, men jeg synes, det vigtigste er, at du finder ud af dig selv og får snakket med ham om det. (Eller sagt fra overfor ham- hvis ikke du har lyst, synes jeg ikke du skal føle dig forpligtet til at svare ham...)Jeg bliver lidt bekymret over, at du drikker dig så fuld til fester, så du måske kommer til at gå med til mere, end du ville, hvis du var ædru. Måske skulle du tænke over, om det er en god idé at drikke så meget. Hvis du vælger at fortsætte med at have samleje, vil jeg opfordre dig til at bruge prævention, f.eks. at bede drengen om at bruge kondom. For det første kan din menstruation pludselig begynde, uden at du ved det, og så er der faktisk en risiko for, at du kan blive gravid, og for det andet beskytter et kondom mod sygdomme som f.eks. clamydia. Hvis du har brug for at snakke videre om de her ting, synes jeg, du skal ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der er en rådgiver, der har god tid til at snakke med dig. Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?