Brev
Det bløder efter sex
Hej.
Jeg er en pige på 13, som for første gang har haft sex i dag. Vi blev begge to enige om at vi var klar.
Efter det gik jeg ud og tissede og så at det blødte fra min skede. Mig og min kæreste havde ca. sex klokken 4 og nu er det snart midnat, og det bløder stadig. Det er ikke sådan meget blod, men hver gang jeg tørrer mig efter jeg har tisset er der blod på papiret.
Jeg har kigget med et spejl dernede, og prøvet og mærke efter. Der er ligesom et “stykke hud” som ikke var der før. Der er ligesom blod på. Det er lidt svært at forklare, men jeg har ingen anelse om hvad det er, og jeg er lidt bekymret.
Ved i noget om det? 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Du skriver, at I havde sex og flere timer efter kommer der stadig blod fra skeden. Jeg går ud fra, at det ikke er meget blod der kommer ud af din skede..., at I har haft et stille og roligt første samleje.
Hvis det er sådan, så tror jeg tror, at årsagen til at du bløder fra skeden, er at din mødomshinde er blevet brudt ved jeres samleje. Hos piger og kvinder er mødomshinden en tynd og elastisk slimhindefold, der sidder som en krans ved indgangen til skeden. Formen på mødomshinden kan være forskellig fra pige til pige, og den kan udvides. Det er ikke altid, at den brister ved samleje, den kan også briste ved idræt. Mødomshinden er elastisk, hvis den bliver udvides meget og hurtigt så brister den.
Det du kan mærke oppe i skeden, er nok rester af mødomshinden - og det er helt normalt. Det er også helt normalt at bløde lidt efter de første gange efter samleje, men det er ikke alle der bløder.
Hvis det bløder voldsomt, og I måske har været meget voldsomme - kan det være skader inde i skeden der bløder... Det kan være fx rifter, hvis nu din ven har stor penis og har presset sig hårdt ind i dig, eller der har været fingre (med lange negle eller ringe på) eller genstande op i din skede som ikke er beregnet til det? Hvis det stadig bløder, så vil det være godt at tage til lægen, eller lige tale med dine forældre om det først så de kan vurdere situationen sammen med dig. Mon, det vil være ok at tale med dine forældre?
Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, når du ser det bløder fra din skede. Det får mig til at tænke over, om I mon har talt eller læst lidt om sex, om den første gang, hvad der sker i kroppen, hvad der er rart at gøre sammen, om det er ok at sige nej - og mon I husker at beskytte jer med fx kondom mod graviditet og kønssygdomme?
Jeg håber, at I talt om nogle af disse ting...ellers synes jeg, at det vil være rigtig godt, at du eller at I sammen læser mere inde på vores hjemmeside  http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet.aspx eller klikker ind på  www.sexlinien.dk Der står mange ting der er rare at vide, og gode råd til at passe på hinanden og sig selv. Jeg vil også lige fortælle, at når du er 13 år - så er du under den seksuelle lavalder. Det betyder, at hvis den du har sex med er over 15 år, så er det ikke lovligt. Det er bare så du ved...
Du er jo også altid velkommen til at ringe eller sms'e ind på BørneTelefonen på 116 111, eller logge dig på Chatten - vi har åbent alle hverdage fra 11 - 23, og i weekender fra 11 - 19. Der sidder rådgivere klar til at tale med dig, hvis du har brug for det.
Bedste hilsner
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?