Brev
Dating
Kær brævkasse.
Jeg er en pige på fjorten og ja under den normale lavalder. Men jeg har før været sammen og nusset med en fyr (men intet sex) efter den oplevelse er min sexualitet vokset og side at vi ikke er sammen mere mangler jeg en partner.
Jeg har fortalt det til min veninde og hun førte mig til en app som hedder “Yellow” det er en app lavet til at få venner på, men hun fortalte at de fleste er der inde for at få sex.
Jeg vil virkelig gerne have nogle at nusse med. Men på samme tid er jeg også lidt nervøs for første gang. Jeg er bange for at det sker på den forkerte måde, for jeg vil helst have at det er sammen med en jeg reelt elsker og at det ikke bliver en “one-night-stand”.
Men hvad skal jeg ellers gøre? Jeg vil gerne hurtigt igang og der er ingen fra min klasse som der kan blive noget med. Heller ikke til mine fritids aktiviteter…
hvad forslår i, jeg vil gerne hurtigt igang?!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg synes, det er dejligt at høre, du har gjort dig tanker om, hvordan du gerne vil have din første gang skal være. Dine ønsker om, at din første gang bliver med en du elsker, vidner for mig om, at du har nogle positive og gode tanker om dig selv. Det er super værdifuldt. Og det skal du holde fast i. For tit er det vores positive tanker om os selv, der får os videre når ting i livet ikke er, som vi gerne vil have de skal være.
Når du ønsker, at din første gang skal være med en du elsker og ikke blot et one-night-stand. Så kunne en ide være at møde en sød fyr, som du kan forestille dig at være kæreste med. På den måde har du mulighed for at lære ham ordentligt at kende, inden I skal have sex.  Når I kender hinanden er det også nemmere for dig at give udryk for, hvad du er klar til og ikke klar til. Således at jeres forhold udviklet i et tilpas tempo. Jeg vil lige nævne, når du er under 15 år, må andre over 15 år ikke have sex med dig.
Jeg ved godt, du skriver at du gerne hurtigt vil i gang. Selvom du er tændt på, at der skal ske noget hurtigt, så er der nogle ting at overveje.  Prøv at tænke på de gode ting, der er ved at finde en sød kæreste og have din første gang med ham. Jeg er sikker på, at der er mange fyre, der ville blive glad for at være kæreste med en, som har så gode og positive tanker om sig selv, som du har.
Jeg tænker, at du skal stille dig selv spørgsmålene, hvad er vigtigst for mig: At finde en fyr og få det gjort? At give mig tid til at finde en, som jeg føler for og som føler for mig - en som jeg kan være sammen med, og som jeg føler mig elsket af og som jeg også elsker - eller er vild med?
Hvad tænker du vil være bedst for dig?
Selvværd er tiltrækkende. Så hold fast i hvem du er.
Kærlige hilsner BørneTelefonen