DÅRLIG FORTID

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Mange tak for dit brev. Det er bare slet ikke rart og sjovt at blive lært nogle ting, som man slet ikke føler sig klar til. Jeg kan godt forstå, at du ikke kan holde det ud, hvis du synes, at det du lærte er klamt. Hvor er det bare godt, at du har skrevet et brev herind til BørneTelefonen, så jeg forhåbentlig kan hjælpe dig.

Du skriver, at du burde være barn, og at din kusine lærte dig klamme ting, som giver dig dårlig samvittighed. Det får mig til at tænke, at du måske blev ret forskrækket dengang du var 8/9 år og fik vist porno og skulle bolle bamser. Når du får det skidt over det, så tænker jeg også, at du slet ikke var klar til at se og gøre sådan nogle ting. Jeg har snakket med flere, som har oplevet noget lignende, og det er helt normalt, at man kan have dårlig samvittighed.

Når man er 11 år er det faktisk normalt, at man begynder at blive nysgerrig på de der frække ting. Det er en naturlig del af det at blive ældre. Jeg har snakket med flere, som har prøvet at bolle deres bamse, fordi de blev nysgerrige på det, som de har set i fjernsynet. Derfor tænker jeg ikke, at det du har gjort er unormalt eller klamt. Men sådan kan man sagtens have det, hvis man slet ikke var nysgerrig og klar til at prøve sådan nogle ting.

Du spørger, om det er normalt at gnide sig op ad sine veninders kønsdele, og om du skal stoppe med det. Som jeg skrev lidt længere oppe, så er det helt normalt at blive nysgerrig på de frække ting, når man er 11 år. Derfor er der også flere, som har lyst til at komme lidt tættere på sine venners kroppe for at mærke, hvordan det føles. Men jeg får bare sådan lyst til at fortælle dig, at det er meget vigtigt, at man er helt sikker på, at det okay med sin ven, at man gør det. Hvis du kommer til at gnide dig op ad én af dine veninders kønsdele uden at hun vil have det, så kan hun måske blive forskrækket og få det skidt med det. Ligesom du fik det, da din kusine lærte dig de ting, som du synes er klamme. Det er helt naturligt at være nysgerrig, men man skal bare huske at passe på hinanden og hinandens grænser. Hvis du igen får lyst til at gnide dig op ad en af dine veninders kønsdele, så kan du spørge hende, om hun har lyst til at ligge så tæt med dig, at I kan mærke hinanden på den måde. Hvis hun siger nej, så synes jeg, at du skal stoppe.

Måske kunne det være rart for dig at snakke med en voksen om dine oplevelser og tanker? Det kan for eksempel være dine forældre, din lærer, en voksen fra fritidsklubben eller en helt fjerde voksen. På mange skoler er der også mulighed for, at man kan snakke med en sundhedsplejerske. Hvis der er en sundhedsplejerske på din skole, kan det også være, at det ville være rart for dig at snakke med hende.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg synes, at det er så flot af dig, at du beder om hjælp, når du har brug for det. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig, så du kan slippe af med din dårlige samvittighed, og så hverken dig eller dine veninder kommer til at prøve noget, som I ikke kan lide. Til sidst vil jeg fortælle dig, at hvis der nogensinde er nogen, som prøver at lære dig noget, som du ikke kan lide, så må du altid gerne sige stop.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?