Brev
Burde jeg være nervøs?
Kære bb
Først og fremmest tusind tak for en super brevkasse, som har hjulpet mig og ikke mindst en masse andre teenagere.
Jeg er en pige som lige er blevet femten.
Jeg er sund og glad og trives generelt rigtig godt.
Jeg har dog et par spørgsmål som jeg tænkt over.
Jeg har lige fået en kæreste på 15, vi har været sammen i lidt over tre måneder, men vi er dog først blevet kærester for tre uger siden. Jeg er rigtig glad for ham og har aldrig været så glad for en før.
For ca. en måned siden, blev vi seksuelt aktive, og vi har haft samleje 3 gange nu. Jeg stoler 100% på ham, og jeg nyder hver eneste gang. Vi bruger kondom hver gang men jeg er stadig ikke helt tryg ved det, jeg ved vi sætter det rigtigt på og det sidder altid som det skal. Jeg er alligevel altid nervøs for at blive gravid. jeg var jomfru før jeg mødte ham, det var han dog ikke, så han ved godt hvordan man sætter det rigtigt på.
Hvordan jeg føle mig 100% beskyttet?
Jeg har tænkt meget over p-piller, men har hørt at der er mange konsekvenser ved at tage p-piller som f. eks blodpropper osv. Jeg har snakket med min mor om det, og hun siger at det bare er fordi det er nyt for mig og jeg bare skal vænne mig til det med sex
Han er meget populær og der er mange piger der kan lide ham, hvilket gør mig lidt irriteret. Der er også nogle andre drenge som kan lide mig, og jeg bruger nogle gange dem til at gøre ham jaloux for at vise ham hvordan jeg har det. Jeg skammer mig lidt over min opførsel og syntes det er ekstremt barnligt, men ved ikke hvad jeg ellers skal gøre?
Jeg syntes selv jeg er pæn pige og er faktisk ret glad for min krop osv. men jeg har meget små bryster, jeg bruger 60 A, og det er med push -up. Jeg syntes det er lidt pinligt og vise dem. Min kæreste har sagt at han syntes det er ekstremt charmerende med små bryster og at han elsker dem og syntes det er meget feminint.
Men jeg ved at drenge vil have store bryster så de har noget at tage fat i
Mange kram
den paranoide pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev, hvor du skriver om din bekymring for graviditet, og at du har en følelse af ikke at være 100% beskyttet med kondom alene.
Forelskelse er en dejlig følelse og det er rigtig fint, at du lige stopper op og tænker på, om det er det rigtige du gør og om du får beskyttet dig rigtigt. Det er dejligt at høre, at du kan tale med din mor om prævention - det er rigtig godt.
Det er dejligt for dig, at du har en kæreste du er rigtig glad for og han er rigtig glad for dig. Jeg håber og ønsker for dig, at jeres forhold og sexliv bliver ved med at være dejligt. Som du selv er inde på, så kræver et godt forhold, at man er trygge ved hinanden og specielt, når man har sex. Tryghed gør at man kan glemme alt andet og bare nyde at være i nuet, sammen med kæresten. Tryghed er noget begge har ansvar for, altså han har et ansvar for at skabe tryghed omkring sin person over for dig, men tryghed hanlder også om, at du skaber tryghed for dig selv, så du kan slappe af.
Den tryghed du kan skabe for dig selv, kan også kaldes kærlighed og respekt for dig selv. Trygheden skaber du, når du handler på dine følelser, så hvis der er noget der ikke føles rart, så sig det højt, hvis du er utryg ved ham eller noget i situationen, så sig det til ham. Ligeledes er det også tryghed for dig selv, hvis du forbereder dig til sex, så du på den måde passer så godt som muligt på dig selv, og i dette tilfælde handler det om at beskytte dig så godt som muligt. Så det at du skriver herind til, er en måde hvor du mærker det du føler og handler på det. Det er en god styrke og evne du har, bliv endelig ved med det.
Du skriver, at I bruger kondom, men at du ikke føler dig 100% beskyttet. Jeg kan godt forstå, at du har den følelse, for ifølge lægerne, siger de at et kondom beskytter op til 97%, hvis det sættes rigtigt på, hvilket jo ikke er 100%. Der sker også at kondomet kan springe, og så er man ikke beskyttet 100%. Hvor tit det sker, kan jeg ikke sige præcist. Fordelene ved et kondom er, at det både beskytter mod graviditet og kønssygdomme. Ulemperne er, at nogle godt kan få lidt irritation af skeden, når de bruger et kondom og kondomet kan også lettere gå i stykker, hvis det ikke er sat ordentligt på.
Hvis uheldet er ude, er der også mulighed for at bruge nødprævnetion. Nødprævention er en slags stærk p-pille, som udskyder din ægløsning. Nødprævention skal tages hurtigst muligt efter uheldet, helst inden 24 timer og senest inden 72 timer efter. Nødprævention kan købes i håndkøb, dvs. uden recept fra lægen. Man kan købe den på apoteket, døgnapoteker, vagtlægen, lægen, præventionsklinikker og den koster ca 110,- kr stk. Den dækker 95% mod graviditet, hvis den tages indenfor 24 timer og efter 72 timer dækker den ca 58%. Så jo før jo bedre effekt. Vejer du mere end 75 kg. skal du kontakte lægen eller lægevagten for nødprævention, for at få en stærkere nødprævention.
En anden måde at beskytte sig på, er et pessar. Jeg ved at nogle bruger både et pessar samtidig med, at de bruger et kondom. Et pessar har samme gode beskyttelse som et kondom har, dvs ca. 85-90% beskyttelse. Et pessar er en lille blød gummiskål, der lægges op i skeden og dækker over livmoderhalsens åbning, så sædceller ikke kan trænge op i livmoderen. Et pessar skal bruges sammen med sæddræbende creme. Det kan sættes op 2-3 timer før samleje og fjernes tidligst 6 timer efter samleje. Der skal tages mål til et pessar hos lægen. Fordelen er at det kan sættes op før samleje. Ulemperne kan være irritation af skeden og ved flere samlejer efter hinanden, skal der bruges nyt sæddræbende creme.
P-piller og andre piller, er medicin og som med al medicin, er der mulighed for bivirkninger. Det er rigtigt, at der kan være en øget risiko for blodpropper ved brug af p-piller. Men hvis p-piller bliver aktuelt, så få en god snak med lægen om det. Måske er det nogle typer af p-piller, der øger risikoen, og andre som er produceret med mindre hormonel påvirkning, er risikon ikke øget. Det vil være en idé, hvis du og din mor fik mulighed for at tale med en læge, som kan fortælle om bivirkninger og fordele ved de forskellige præventionsmidler. Om man har lyst til at tage medicin eller ej, er en personlig vurdering, men det lyder lidt som om du allerede har gjort dig nogle tanker om, hvad du gerne vil byde dig selv og hvad du ikke vil byde dig selv.
Hvis du har mod på at læse mere om præventionsmidler, kan www.sexlinien.dk være en rigtig god rådgivning, som også har meget viden og informatiom, om de forskellige former for præventionsmidler.
Vi er nogle fantastiske skabninger med vores forskelligheder, lige fra størrelser på bryster til vores højde, hårfarve og forskellige former for personligheder.
Tit har vi et ideal for, hvordan vi gerne vil se ud, dvs. at vi måler os selv op imod dette ideal. Derfor kan det let føre til en utilfredshed ved sig selv og med det, der er ens eget, hvis man ser det, de andre har, som noget langt bedre. Du er ved at se på dig selv, som en ung kvinde og tvivler på om størrelsen af dine bryster er god nok. Hos en ung mand på samme alder som dig, er det måske størrelsen på penis, der bekymrer ham. Han sammenligner sig med andre, og samme usikkerhed kan opstå for ham.
Det er meget individuelt, hvornår brysterne er færdige med at vokse (oftest 17-21år) og som du ved, er der også meget stor forskel på, hvor meget de vokser, og hvordan de ender med at se ud. Hvis du ellers ligner din mor i kropsbygning, kan du få et praj om, hvordan dine bryster kan komme til at se ud, når du ser på hendes bryster. Virkeligheden er, at som ung pige kan det kan være svært at vænne sig til at ens krop ændrer facon eller at den ikke ændrer facon hurtigt nok, men det er en naturlig udvikling. I din alder er kroppen jo i en rivende udvikling og du og dine venner udvikler jer i forskellige tempi.
Din kæreste fortæller dig, at han synes det er charmerende, de er feminine og han elsker dem. Det er da bare helt fantastisk, at giver så flot udtryk for, hvordan har har det og føler for dine bryster. Prøv lige at mærke efter, hvad de ord han siger til dig betyder for dig, hvordan føles det? Kan du nyde, at han føler sådan? Jeg kan kun give din kæreste ret i, at små bryster er lige så sensuelle, som midt i mellem bryster og store bryster, det kommer meget an på pigen, der bærer brysterne. Noget forenklet sagt, har piger med store bryster og piger med små bryster, forskellige udviklings stadier og vores gener er med til at afgøre den naturlige størrelse for vores bryst. Reklamer, serier og andre medier, er også med til at gøre idealet med store bryster til noget vi skal hige efter, for at at være gode eller smukke nok. Det påvirker mange piger og kvinder forståelse af sig selv. Jeg vil håbe, at du nyder din kærestes kærlighed til dig og dine bryster, og tager hans ord ind og støtter dig til dem, hvis du selv vakler lidt i troen på, at dine bryster er smukke og feminine, som de er lige nu...
Du skriver, at du føler dig jaloux og nogle gange kommer til at opføre dig barnligt. Jalousi er en naturlig følelse, så det er ikke underligt, at du også føler den. Jeg vil opfordre dig til at snakke med din kæreste på forhånd, dvs. en dag hvor I bare hygger jer sammen. Du kan fortælle ham om, hvordan du har det og at du ikke ønsker at have den jaloux følelse eller at den skal styre jeres forhold. Måske kan I snakke om, hvordan I kan hjælpe hinanden, når den jaloux følelse kommer. Der er ikke noget galt med at være jaloux, for den følelse kan være et udtryk for, at man er bange for at miste den anden, det er der ikke noget galt i at føle. Jalousi bliver først noget rigtig ubehageligt når man ikke får snakket sammen om følelsen, men i stedet begynder at beskylde den anden for noget, eller hvis man begynder at tvivle på den andens kærlighed, om den anden går fra en.
Held og lykke med din kæreste og med at finde frem til den rigtige beskyttelse for dig.
Du er selvfølgelig velkommen til at ringe eller sms'e herind til vores rådgivere på 116111 eller chatte med os, hvis du har brug for at snakke lidt mere.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen