Brev
Burde det stoppes??
Hej jeg er en pige på 18 år.
Jeg har en bolleven eller, hvad man kalder det. Jeg holder af ham, og jeg er virkelig glad for ham, men jeg har ikke lyst til at være kærester med ham. Jeg slog op med min kæreste og det var et virkelig slemt break-up, som han hjalp mig igennem. Derefter begyndte vi at se mere og mere til hinanden, og det endte så med vi havde sex. Men jeg kunne mærke på mig selv jeg overhovedet ikke var klar til det efter min kæreste. Vi har dog haft sex flere gange efterfølgende, og jeg må indrømme at ikke alle gange har været hvor jeg har følt mig helt tilpas. Jeg blev voldtaget sidste år, og siden har jeg følt mig yderst beskidt hver gang jeg har sex. Dette var også tilfældet da jeg var sammen med min kæreste. Jeg har fortalt min “ven” det, og han reagerede super flot på det – han sad og holdt om mig og sagde at han var glad for jeg turde sige det og han selvfølgelig nok skulle passe på mig. Men jeg er ikke sikker på om jeg overhovedet er klar til sex med nogen efter det som er sket?
Desuden er jeg også begyndt at blive bekymret for hvordan folk ser mig. For jeg kan mærke min selvtillid er helt i bund efter voldtægten, og jeg føler mig lidt som om jeg er billig og lidt en luder. Dog når jeg ser på hvor mange jeg har været sammen med virker det ikke som om det er så mange igen.. Jeg har været sammen med 3. Er det mange? og burde jeg føle sådan?
Jeg ved det er mange spørgsmål men håber I kan hjælpe mig
venlig hilsen pigen med problemer
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Tusind tak for dit brev. Det er virkelig godt, at du har skrevet, og jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej.
Du skriver, at du kunne mærke på dig selv, at du overhovedet ikke var klar til det, da du og din ven begyndte at have sex, og at du ikke er sikker på, om du overhovedet er klar til sex med nogen efter det, som er sket. Hvor er det bare godt, at du mærker efter og tør stå ved det, du fornemmer. Du har også fortalt din ven, hvordan du har det, og det synes jeg er virkelig flot og modigt gjort! Det er rigtig vigtigt, at du holder fast i, at du lige nu ikke har lyst til at have sex, og det skal han (og alle andre) respektere. Du spørger i overskriften, om "det" burde stoppes, og hvis du tænker på, om I skal stoppe med at have sex, så tror jeg, at det vil være det bedste for dig. Ikke fordi, at der er noget forkert i at have sex med en ven, men fordi det føles forkert for dig, og fordi det overskrider dine grænser, når du har det, som du har det.
Du fortæller, at du har været sammen med 3 og spørger, om det er mange, selv om du godt selv ved, at det ikke er det. Du fortæller, at du føler dig billig og lidt som en luder, og jeg tænker, at dit spørgsmål omkring, hvorvidt du har været sammen med for mange, skal ses i den sammenhæng. Du er ikke billig, du bør ikke føle sådan, og du har ingen grund til at føle sådan – men skam og skyld er helt almindelige reaktioner efter en voldtægt. Mange oplever også, at de har svært ved at føle lyst til sex, sådan som du beskriver. Selv om de reaktioner, du oplever, er smertefulde og ubehagelige, er de hverken farlige eller sygelige, og det er vigtigt, at du husker det. Det kan gøre det nemmere at tale om, hvordan du har det, hvis du husker på, at du ikke er alene om at have det sådan – og at det ikke er din skyld, at du har det sådan.
Det er helt normalt at opleve reaktioner længe efter at en voldtægt har fundet sted. Derfor er der heldigvis også mulighed for at få hjælp i din situation. Jeg vil anbefale du tager en snak med din læge, som dels vil kunne tale med dig, men også vurdere om du kan have gavn af en henvisning til nogle samtaler med en psykolog eller til et andet tilbud, som vil kunne hjælpe dig med at bearbejde den meget ubehagelige oplevelse.
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du ønsker vores støtte i forhold til at finde ud af, hvordan du bedst bliver hjulpet nu og her. Vi vil meget gerne snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen