Burde det stoppes??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år

Tusind tak for dit brev. Det er virkelig godt, at du har skrevet, og jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej.

Du skriver, at du kunne mærke på dig selv, at du overhovedet ikke var klar til det, da du og din ven begyndte at have sex, og at du ikke er sikker på, om du overhovedet er klar til sex med nogen efter det, som er sket. Hvor er det bare godt, at du mærker efter og tør stå ved det, du fornemmer. Du har også fortalt din ven, hvordan du har det, og det synes jeg er virkelig flot og modigt gjort! Det er rigtig vigtigt, at du holder fast i, at du lige nu ikke har lyst til at have sex, og det skal han (og alle andre) respektere. Du spørger i overskriften, om "det" burde stoppes, og hvis du tænker på, om I skal stoppe med at have sex, så tror jeg, at det vil være det bedste for dig. Ikke fordi, at der er noget forkert i at have sex med en ven, men fordi det føles forkert for dig, og fordi det overskrider dine grænser, når du har det, som du har det.

Du fortæller, at du har været sammen med 3 og spørger, om det er mange, selv om du godt selv ved, at det ikke er det. Du fortæller, at du føler dig billig og lidt som en luder, og jeg tænker, at dit spørgsmål omkring, hvorvidt du har været sammen med for mange, skal ses i den sammenhæng. Du er ikke billig, du bør ikke føle sådan, og du har ingen grund til at føle sådan – men skam og skyld er helt almindelige reaktioner efter en voldtægt. Mange oplever også, at de har svært ved at føle lyst til sex, sådan som du beskriver. Selv om de reaktioner, du oplever, er smertefulde og ubehagelige, er de hverken farlige eller sygelige, og det er vigtigt, at du husker det. Det kan gøre det nemmere at tale om, hvordan du har det, hvis du husker på, at du ikke er alene om at have det sådan – og at det ikke er din skyld, at du har det sådan.

Det er helt normalt at opleve reaktioner længe efter at en voldtægt har fundet sted. Derfor er der heldigvis også mulighed for at få hjælp i din situation. Jeg vil anbefale du tager en snak med din læge, som dels vil kunne tale med dig, men også vurdere om du kan have gavn af en henvisning til nogle samtaler med en psykolog eller til et andet tilbud, som vil kunne hjælpe dig med at bearbejde den meget ubehagelige oplevelse.

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du ønsker vores støtte i forhold til at finde ud af, hvordan du bedst bliver hjulpet nu og her. Vi vil meget gerne snakke med dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?