Brev
bøssen
Hej BB.
Jeg har et lille problem…
Hver gang vi har idræt, skal vi alle klæde om sammen. (Altså drenge og piger for sig selv)
men jeg har bare det problem at jeg får stådreng, hver gang jeg ser de andre drenge.
Jeg har vidst længe at jeg var til drenge, men det er altid så ubehagilt og pinligt at stå som den eneste med stådreng.
De andre drenge synes at det er klamt, og de skal altid kommentere på det.
Jeg har spurgt min lære om jeg må omklæde i et rum for mig selv, men det vil min lære ikke gå med til.
Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Jeg kan godt forstå, at du ikke syntes det er sjovt at få stådreng midt i badet. Måske særligt fordi, at de andre drenge kommenterer på det. At få stådreng kan også føles som noget privat og derfor kan det føles ubehageligt, at man ikke kan styre, hvornår man får det.
Du skal vide, at vi får mange henvendelser fra drenge, der oplever at få stådreng, når de går i bad i idræt. Det sker ofte helt af sig selv, også selvom man ikke tænder på de andre. Selvom du er til drenge, hænger stådrengen måske slet ikke sammen med at du er vild med drengene? Det er i hvert naturligt, at det sker, bare fordi man er nøgen og fordi, at man er i en alder, hvor hormonerne nogle gange styrer, om man får stådreng eller ej - og ikke nødvendigvis ens tanker og følelser. Er det noget du kan genkende?
Selvom det er svært at styre, så vil jeg forsøge at komme med et par forslag til, hvad du kan gøre:
Har du prøvet at tænke på nogle rigtig kedelige ting, inden du klæder om? Eller når du kan mærke, at du er ved at få stådreng? Nogle gange kan det hjælpe, at man fx. tænker på at vaske op eller hvad man har for i lektier.
Jeg synes, at det var en god idé du selv havde fået - nemlig at spørge din lærer, om du må gå i bad for dig selv. Har du mon fortalt din lærer hvad problemet er, og hvorfor du gerne vil i bad alene? Måske vil din lærer være mere forstående, hvis han/hun ved hvad problemet drejer sig om? Det kan også være, at du har en anden lærer, der kan tage en snak med idrætslæreren. Hvis det stadigvæk ikke er en mulighed at bade i et rum for dig selv, kan du måske få lov til at gå i bad 5 minutter før de andre, så du kan nå i bad, inden de andre drenge?
Hvis du fortæller din lærer, hvad problemet drejer sig om kan det også være at din lærer har en helt tredje løsning, som han/hun selv finder på.
Måske er det uoverskueligt, at skulle tale med din lærer endnu en gang, nu du allerede har forsøgt. Men din lærer har tavshedspligt, og det du fortæller vil derfor blive imellem dig og din lærer. Derudover skal skolens lærere også hjælpe til med, at alle elever trives.
Jeg håber, at du finder en god løsning, måske sammen med din lærer. Husk, du er ikke forkert. Din krop reagerer helt naturligt, selvom det er svært, at man ikke selv kan styre det.
Mange hilsner
BørneTelefonen