bøssen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år.

Jeg kan godt forstå, at du ikke syntes det er sjovt at få stådreng midt i badet. Måske særligt fordi, at de andre drenge kommenterer på det. At få stådreng kan også føles som noget privat og derfor kan det føles ubehageligt, at man ikke kan styre, hvornår man får det.

Du skal vide, at vi får mange henvendelser fra drenge, der oplever at få stådreng, når de går i bad i idræt. Det sker ofte helt af sig selv, også selvom man ikke tænder på de andre. Selvom du er til drenge, hænger stådrengen måske slet ikke sammen med at du er vild med drengene? Det er i hvert naturligt, at det sker, bare fordi man er nøgen og fordi, at man er i en alder, hvor hormonerne nogle gange styrer, om man får stådreng eller ej - og ikke nødvendigvis ens tanker og følelser. Er det noget du kan genkende?

Selvom det er svært at styre, så vil jeg forsøge at komme med et par forslag til, hvad du kan gøre:

Har du prøvet at tænke på nogle rigtig kedelige ting, inden du klæder om? Eller når du kan mærke, at du er ved at få stådreng? Nogle gange kan det hjælpe, at man fx. tænker på at vaske op eller hvad man har for i lektier.
Jeg synes, at det var en god idé du selv havde fået - nemlig at spørge din lærer, om du må gå i bad for dig selv. Har du mon fortalt din lærer hvad problemet er, og hvorfor du gerne vil i bad alene? Måske vil din lærer være mere forstående, hvis han/hun ved hvad problemet drejer sig om? Det kan også være, at du har en anden lærer, der kan tage en snak med idrætslæreren. Hvis det stadigvæk ikke er en mulighed at bade i et rum for dig selv, kan du måske få lov til at gå i bad 5 minutter før de andre, så du kan nå i bad, inden de andre drenge?
Hvis du fortæller din lærer, hvad problemet drejer sig om kan det også være at din lærer har en helt tredje løsning, som han/hun selv finder på.

Måske er det uoverskueligt, at skulle tale med din lærer endnu en gang, nu du allerede har forsøgt. Men din lærer har tavshedspligt, og det du fortæller vil derfor blive imellem dig og din lærer. Derudover skal skolens lærere også hjælpe til med, at alle elever trives.

Jeg håber, at du finder en god løsning, måske sammen med din lærer. Husk, du er ikke forkert. Din krop reagerer helt naturligt, selvom det er svært, at man ikke selv kan styre det.

Mange hilsner

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?