Brev
Blødning efter sex
Jeg har et problem. Forleden mistede jeg min mødom, på en meget underlig måde. Min fyr var ikke helt inde i mig. Han kom kun ind med penis hovedet. Og pludselig var der blod over alt. Vi begge var helt i forskrækket, forstod ikke helt hvad der skete. Jeg blødte ren faktisk helt vildt meget! Og bagefter fik jeg det ret slemt. Jeg blev efterhånden meget svimmel og fik det rigtig skidt og dårlig tilpas med mig, da det ikke var meningen jeg skulle miste min mødom.
Jeg har haft det rimelig skidt siden dette skete. Kan hverken spise eller drikke og har blødt i flere dage nu.
Min fyr troede det måske var menstruation, men det havde jeg haft ca. 10 dage før dette skete. Min fyr blev meget meget bekymret over mig og jeg var også selv det.
Og vi ved ikke helt hvad vi skal gøre. Jeg tør simpelthen ikke tage forbi lægen, da jeg er bange for, at mine forældre vil finde ud af det på et tidspunkt, og fordi jeg synes det er meget flovt og kigge min læge i øjnene og fortælle hende dette. Det skal lige sige, at jeg er en udlandsk pige, og religion/ kulturmæssiget er samleje strengt forbudt før ægteskab. Derfor kan jeg heller ikke snakke med nogen omkring dette. Er helt isoleret og ved ikke hvordan jeg kommer over dette.
Har i nogle råd ?
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, du er meget bekymret for, hvad der kan være galt. Jeg kan forestille mig, det må være svært ikke at kunne tale med nogen om det. Derfor er det rigtig godt, du skriver til os.
Jeg kan godt forstå, du bliver bekymret, når der kommer så meget blod efter du var sammen med din fyr. Jeg kan desværre ikke sige, hvad grunden kan være. Men det kan din læge. Jeg synes, det bedste vil være, at du bestiller en tid hos din læge.
Det er ikke sikkert, det er din mødom, du har mistet. Selvom det er noget man ofte siger, så  ‘springer’ den ikke. Det er en lille slimhindefold, der sidder ved skedeindgangen. Det er sjældent den, der skyldes at man bløder ved samleje. Det er ofte en revne eller irritation i skedens slimhinde. Du kan læse mere om mødommen her.
Det er sikkert helt uskadeligt, men når du bløder så meget og også bliver dårlig, synes jeg det er vigtigt, du bliver tjekket. Jeg ved ikke om I har været sammen før, ikke brugte beskyttelse eller om I har haft andre partnere. Hvis et er tilfældet, kan der måske også være tale om en seksuelt overført infektion som fx klamydia? Derfor er det altid godt at blive tjekket hos lægen regelmæssigt, når man har sex og oplever, at noget ikke er som det skal være.
Der er ikke noget forkert i det, du har gjort. Og slet ikke i lægens øjne. Din læge er vant til den slags spørgsmål og oplevelser med kroppen. Lægen vil ikke synes, det er en underlig eller på nogen måde flovt, at du spørger. Det viser ansvarlighed, at du er opmærksom på din krop og reagere, hvis noget ikke er som det skal være.
Desuden er du myndig og lægen har tavshedspligt, så dine forældre eller andre vil aldrig få at vide, hvad du snakker med din læge om. Så jeg håber, du vil overveje igen at bestille tid hos lægen, så hun kan undersøge dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen