Blodtagning herpes

Hej

Jeg har det seneste haft ubeskyttet sex med to forskellige som begge har flere partnere. Jeg er derfor nervøs for jeg kunne få herpes. Derfor har jeg taget til læge og bedt om en blodprøve. Det vil de så ikke foretage, og jeg er ekstremt ked af det og det går mig voldsomt på.

Det har jeg også skrevet til dem, men de nægter stadig fordi de mener at det er meningsløst når man ingen symptomer har, selvom jeg ved mange har det uden symptomer.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, er ekstremt ulykkelig over det og tænker på det hele tiden. Ved ikke om i kender til nogle steder som gerne vil foretage sådan en prøve eller vil i mene jeg skal skifte læge?

Mvh

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ung på 18 år

Det er bestemt ikke rart at gå og være bekymret for, om man har pådraget sig en sygdom. Måske har du læst om herpes virus ? ellers kan du gå ind på Sundhed.dk og læse mere om sygdommen. Du kan også få virkeligt god information om herpes her:https://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/herpes

Ud fra dit brev, er det dog mit indtryk, at du allerede ved meget om sygdommen. Så ved du sikkert også, at det er en meget almindelig sygdom, som af og til kan bryde ud, men som det meste af tiden ikke giver symptomer.

Du fortæller, at du er meget bekymret, og gerne vil undersøges, så du ved, om du har fået sygdommen. Måske kan du få noget ud af  at kontakte stedet her, for de tester også for kønssygdomme:https://bornetelefonen.dk/henvisninger/sex-og-samfunds-anonyme-klinik/

En anden mulighed er, at du bestiller en tid hos din læge, og får en grundig snak om, hvad det er for en sygdom, som du evt. har pådraget dig. Sådan en samtale vil formentlig kunne berolige dig. Måske er du også bekymret for, hvad sygdommen kan føre med sig og hvilke forholdsregler du skal tage for ikke at smitte andre. Hvis du har sådanne spørgsmål, kunne de måske o, for gså besvares i samtalen.

Din læge vil være den bedste til at give dig en grundig information, så du forhåbentlig kan blive beroliget.

Med hensyn til om det kan være en ide at skifte læge, vil jeg tro, at anden læge vil komme til samme konklusion som din nuværende læge. Hvis du alligevel skulle overveje at skifte læge, kunne det være fordi, du måske ikke har en helt god kontakt med din nuværende læge. Det ved jeg ikke, men sådan kan det godt være.

Læger kan også have forskellige måder at forklare tingene på, så hvis du føler, at kontakten med din læge er skæv, så syntes jeg, at du skal overveje at skifte. Men med hensyn til prøven, vil jeg dog tro, at resultatet er det samme.

Jeg håber, at du snarest kommer videre med at få afklaret situationen nærmere, så du kan få ro på igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?