Biseksuel?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Det lader til, at du gør dig rigtig mange tanker, hvilket er godt! Det lyder til, at du er igang med at lære din seksualitet at kende.

Derfor er det helt forståeligt, at du må ud og prøve nogle forskellige ting af for at se, hvad der sker. Måske forelsker du dig en dag i en pige/kvinde, og når måske til et punkt, hvor du vil introducere hende til dine forældre. Det kan også være, at der sker der noget helt andet. Det er ikke til at sige. Som det er lige nu, synes jeg du skal gøre det, du føler for.

Hvis du er biseksuel er det jo helt fint. Hvis du ikke er, så er det også helt fint. Vores seksualitet udvikler sig gennem hele livet og kærlighed er kærlighed. Du nævner ikke noget om, at dine forældre udtaler sig negativt om homoseksualitet eller biseksualitet. Så der er måske ikke så meget at frygte, som du gør?

Det er dog helt forståeligt, at du gør dig tanker om køn og sex. Og det er rigtig fint, at du har fortalt din bedste veninde om, hvordan du har det! Dejligt at høre, at hun støtter dig. Hun lyder som en god ven.

Du skal også vide, at du har ret til at holde dine tanker og din seksualitet for dig selv. Du har nemlig ikke pligt til at ‘melde ud’. Du har heller ikke pligt til at ‘træffe beslutning’. Andre har ikke ret til ‘ærlighed’, når det kommer til din seksualitet. Dine seksuelle følelser kan som sagt også ændre sig gennem livet. Det i sig selv kan også gøre det til en umulig ting, at melde ‘ærligt ud’.

Prøv om du kan slippe tanken om, at du holder nogen for nar og er ‘uærlig’. Så længe man ikke gør nogen fortræd, må man jo gerne være usikker på de her ting. Du bliver 13 snart, og jeg synes det er meget modigt og modent af dig allerede at gøre dig disse tanker nu!

Jeg vil give dig et råd: Prøve dig frem, vær sammen med en pige, hvis du har lyst – eller vær sammen med en fyr. Prøv ikke at bekymre dig så meget om, hvad dine forældre vil sige, eller hvad de synes.

Måske skal du blot mærke efter, når du møder en sød person, om du er tiltrukket af ham eller hende? Måske det er en idé at prøve at være “kønsblind”, hvis du kan. Forelsk dig i mennesker og ikke i kønnet; dreng eller pige. Giver det mon mening?

Du skriver også, at du er forelsket i en fyr og har været det i 7 år. Det lyder da dejligt, at han måske også godt kan lide dig! Jeg tror, at hvis han er en god fyr, så vil han kunne lide dig, for den du er. Hvis I bliver kærester, kan I jo tale om det dér. Men jeg synes, at det vigtigste er, hvordan du har det med ham. Og ikke at du måske også er til piger.

Jeg tror det ville være godt for dig at prøve at se, hvordan det er at være sammen med ham og mærke på egen krop, hvordan det er at være kærester med en fyr. Og om du stadig savner tanken om en pige? Det kan måske afklare tingene lidt for dig.

Jeg synes det er opløftende at læse, hvor positiv du er overfor Pride. Det er også godt at høre, at du ville være stolt over at være biseksuel. Hvis alle tænker på den måde, bliver der plads til alle former for seksualitet.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Og husk på at du altid er velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen igen, hvis du har flere spørgsmål. Eller hvis din situation ændrer sig, og du har brug for at tale om det.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?