Brev
biseksuel?
Hej!
jeg er en pige på 11 or og har begyndt at føle andre ting får piger.
Ved ikke om jeg er lesbisk eller biseksuel, og om jeg overhovedet er nogle af de ting og jeg bare er til drenge?!
Jeg vil rigtig gerne have hjælp fordi kan ikke snakke med min mor om det her fordi, jeg er bange får hun vil kunne lide mig mere og havde mig :c
Hjælp hvad skal jeg gøre og hvad er jeg?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Tak for dit brev.
Når du skriver, at du er begyndt at føle andre ting for piger, er det så forelskelses følelser? Eller handler det mere om, at du måske er fascineret af en pige, som virker sød og fantastisk?
Måske er det i virkeligheden helt umuligt at skelne mellem følelser på den måde…?
Jeg ved fra andre unge, at man kan have perioder i sit liv, hvor man føler sig forvirret: Er man til drenge eller piger?
Forvirringen kan blive forstærket af, at der sker rigtig meget i kroppen, når man går i puberteten.
Man kan ikke altid nemt afgøre, ‘hvad man er til’. Hvis du har prøvet at være vild med en dreng, så vil det være samme følelse du har, hvis du er vild med en pige. Mange forelsker sig først og fremmest i mennesker, og kan derfor have forhold til begge køn – også selvom de ikke taler højt om det.
Plejer du at kunne tale med din mor om fortrolige ting? Hvis du plejer at kunne tale godt med hende om andre ting, så tror jeg også, at du vil kunne få en god samtale med hende om seksualitet. Du har måske også en god ven, du kan tale med? Måske har hun eller han prøvet noget lignende?
Du behøver ikke ‘melde ud’ om din seksualitet. Du ‘snyder’ ingen, hvis du vil beholde den for dig selv. Om du er til drenge eller piger – eller begge dele – betyder ikke noget i forhold til, hvem du er. Og måske finder du først ud af det om et par år. Seksualitet kan nemlig ændre sig hele livet.
Du kan også prøve at tale med Henvisning: Sexlinien og læse mere på deres hjemmeside.
Jeg håber meget du kan bruge mit svar.
Kærlig Hilsen
Børnetelefonen