Brev
Biseksualitet..
Hej!
Jeg er en pige på 14 år. Og jeg har fundet en rigtig sød pige på nettet.. Men ingen jeg kender ved at jeg er biseksuel.. Ikke en gang mine forældre.. Jeg ved ikke hva min mor vil sige til det, men min far har nok ikke så meget i mod det, da hans anden datter er lesbisk, og gift.
Skal jeg fortælle det, eller vente lidt?..
KH. Den biseksuelle <3
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære biseksuelle,
Mange tak for dit brev, jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om du skal fortælle om din seksualitet. Jeg ved at rigtigt mange unge kommer i en fase, hvor de skal lære deres seksualitet at kende. Når man er der kan man ofte finde noget man synes om ved både piger og drenge. Du fortæller at du er biseksuel og det kan du også meget vel være, der er der ikke andre end dig selv der ved. Med hensyn til om du skal fortælle det til dine forældre, er der heller ikke rigtigt andre, der kan svare på det end dig selv..
Grunden til jeg skriver det, er fordi at du bliver nødt til at mærke efter om det er noget der er vigtigt for dig at fortælle, eller om det måske ville være meget rart at holde det for dig selv endnu? Det er meget forskelligt, hvordan forældre reagerer. Jeg ved, at mange andre unge kan have de samme tanker om forældres reaktioner, når man skal fortælle sådan noget. Så måske det vil være en hjælp for dig at læse nogle af de andre breve her i BørneBrevkassen om samme emne..?
Du kan også ringe til Sexlinien, hvis du gerne vil tale med nogen der ved en masse om sex og unges følelser. De har tlf. 70202266, eller du kan måske kigge på deres hjemmeside, der kan du også læse en masse om de mange svære følelser, som er helt normale at tumle med.
Har du flere spørgsmål eller lyst til at tale med en voksen om det, kan du evt. ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver. Det er gratis at ringe, og du er helt anonym. Du kan også skrive på BørneChatten eller BørneBrevkassen igen.
Mange venlige hilsner BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?