Brev
Billig og ingen selvtillid.
Hej BB.
Jeg er en pige på 18 år. Jeg har et problem som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal tackle det. Det er også lidt svært at forklare, men jeg vil prøve så godt jeg kan. For godt og vel et år siden, slog min kæreste og jeg op. Inden jeg gik ind i forholdet med ham, var jeg meget streng ang. det med at være sammen med tilfældige fyre. Altså at det var ikke noget jeg ville kunne finde på. Men efter at min kæreste og jeg slog op, er det blevet helt anderledes. Og jeg kan næsten ikke kende mig selv længere.
Jeg har ingen hæmninger når det kommer til at skulle slæbe en tilfældig fyr med hjem. Og jeg gør det igen og igen. Og hver gang sidder jeg dagen efter og har det elendigt. Det er endda blevet så slemt, at min ven har bedt mig om at tage mig sammen. Og der indså jeg hvor billig og nem jeg egentlig er.
Jeg har i det år jeg har været single sovet hos min eks kæreste utallige gange, jeg har haft små affærer med mange forskellige på samme tid, og ja. For at være ærlig føler jeg at jeg er en billig luder, der er så lidt værd at jeg ikke er værd at bruge penge på. Folk begynder at se skævt på mig, og ser mig som en der faktisk ikke er noget værd.
Jeg vil inderligt gerne gøre noget, så det stopper nu. Men jeg aner ikke hvor jeg skal starte. Om jeg bør sige til de drenge, som ind i mellem skriver til mig at jeg ikke gider det her længere. Eller om jeg bare skal lade det være en langsom process. Eller hvad jeg skal. Jeg vil gerne have min selvtillid tilbage, så jeg føler at jeg er noget og ikke bare et stykke legetøj for hvem som helst. Men jeg ved bare ikke hvor jeg skal starte. Jeg håber inderligt at i har nogle råd og kan hjælpe mig.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Tak for dit brev, og tak fordi du har brugt meget tid på at beskrive dit problem. Når jeg læser det, så kommer jeg hele tiden til at tænke på, at ”hold da op hvor er hun normal, i det hun gør” samtidig med at jeg tænker ”men det gør hende pisse ked af det, at hun gør disse ”normale” ting”.
Så når jeg nu svarer dig, så skal du vide, at jeg tager din problemstilling dybt alvorligt, men du skal også bare være klar over, at jeg IKKE ser dig, som den der ”billige” og ”lette” tøs, som du selv omtaler – nu er du advaret. ;-)
Jeg tror ikke, at dit problem er særlig indviklet, når det kommer til stykket. Men du er nok nødt til at bore lidt i, hvad seksualitet er for en størrelse, og især hvad det er for en størrelse for dig! Når man er i et forhold, så tjener sex flere forskellige formål. Det er en ting, som isoleret set, bare er rigtig dejligt. Det er ofte spændende og hamrende sjovt. Men det er også der, hvor man som par, kommer endnu tættere på hinanden, man føler sig endnu mere elsket og holdt af og man er blottet – altså, man har tilladt den anden at få ”det hele”. Samlet set, så kan man sige, at sex er fun og hamrende alvor på en gang.
Når et forhold sluttes, så er der en masse følelser indeni, som ikke længere har ”et sted at gå hen”. Det betyder, at følelserne skal blive der, hvor de er. Det kræver (og nu nærmer vi os det ikke-indviklede i dit problem) at man som menneske er i ro og balance. At man har det godt og synes, at man faktisk er et ret så cool menneske, som er noget værd, og kan bruges til noget. Med andre ord, det kræver, at man har et godt selvværd.
Hvis man ikke har dette gode selvværd, så vil man som menneske ofte forsøge at finde ”den gode følelse” udefra. Dvs. at man søger at få bekræftelse på, at man er god nok, dejlig, noget værd, skøn osv. Nogle gør det ved at hævde sig selv, andre ved brug af penge, overdrevet lækker garderobe, store biler osv. Andre gør det igennem sex og flirt. Det der bare ofte følger med, er en følelse af tomhed, når man ligger der i sengen om aftenen, og egentlig bare er rigtig meget alene. For det var jo ikke kun sex, man havde brug for, det var en følelse af nærhed, omsorg, respekt og kærlighed. Det får man bare ikke igennem tilfældig sex eller dyre biler! Kan du genkende det?
Nu har jeg brugt en del ord på ovenstående. Det må du undskylde
J , men jeg tror bare, det er bare så vigtigt, at du forstår, at det du gør er helt normalt. Samtidig er det nok ikke det, du rent faktisk har brug for, - når det giver dig den modsatte følelse... – Altså, når du gerne vil holdes om og holdes af, så ender du med at ligge med en tomhedsfølelse.
Nogle mennesker kan have et glimrende selvværd, men efter et brud til en kæreste kan dette selvværd gå i stykker. Andre har et dårligt selvværd helt fra de er små børn. Det eneste der er fælles for begge grupper er, at de er dejlige mennesker, der bare ikke helt selv tror på det, når det kommer til stykket.
Om du tilhører en af de grupper, er umuligt for mig at vide noget om; Men jeg tror godt, du kan ændre på dine vaner. Det kræver nok bare, at du tør kigge dig selv i spejlet, og at du tør blive ved med at kigge! ...
Det første, jeg synes, du skal gøre, er at finde ud af, hvordan du rent faktisk har det med det brud, som du og din eks-kæreste var igennem. Var det okay, at I stoppede jeres forhold?- eller er du egentlig ret træt af det? Hvis det er okay, så kan du lukke den bog. Hvis du ikke har det helt godt med bruddet, så tror jeg, det er ultra vigtigt, at du får snakket med nogen om det. Din kammerat, som sagde til dig, at nu var det ved at være for meget, var det en mulighed at få snakket med ham om det?
Jeg forestiller mig, at man skal holde af et andet menneske, for at sige som han gjorde! Eller har du en anden veninde, du kunne tale med, eller måske dine forældre? Når du har fundet en at tale med, så skal du ikke stoppe snakken der. Jeg vil gætte på, at du har brug for, at få talt ud om dine ”udskejelser”. Jeg vil også gætte på, at når du har fået fortalt det til en anden, så vil dit behov for tilfældig sex, rent faktisk også falde drastisk.
Et godt liv og et godt selvværd kommer som regel, når vi gør det, som vi har lyst til at gøre. Når vi er sammen med mennesker, som godt kan lide vores selskab. Alt sammen kræver det, at du kender dig selv, dine svagheder og dine styrker. Det kræver, at du accepterer, at du er et menneske fyldt med fejl (ligesom alle os andre), men at du faktisk er rimelig ”fed” alligevel.
Det jeg prøver på at sige er, at du igennem snakke med din ven/andre, skal prøve på, at komme til at kende dig selv så godt som muligt. Du skal prøve på at finde ud af, hvad du gerne vil fylde dit liv med, og så skal du gå efter guldet!
Måske kan du huske, at jeg talte om sex, som noget der er fun, men også hamrende alvorligt. Når du har en kæreste, så vil der sikkert være en ligelig fordeling imellem fun og alvor. Når du ikke har en kæreste, så tror jeg, du skal sørge for, at der er meget meget mere fun end alvor i det sex, du dyrker. Hvis ikke du får denne fordeling, så bliver det ved med at gøre ondt på dig. For i det uforpligtende sex, der skal man ikke regne med alvor fra modpartens side.
Jeg håber inderligt, at du forstår, at du ikke er billig, at du ikke er unormal og at du ikke er et menneske, som ikke er noget værd. Jeg håber for dig, at du en dag står foran spejlet og siger ”hey du der, du er sgu da cool nok, vi ses senere” og så går ud i livet og nyder det!
Du er selvfølgelig velkommen til at skrive herind igen, ligesom du kan skrive på UngeChatten>>  eller ringe ind til BørneTelefonen 116 111.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?