bekymringer om onani

hej børnetelefonen
jeg er en pige på 11 år men snart 12 år. jeg har nogle spørsmål omkring onani. altså jeg har prøvet at onanere og jeg bruger en pude til det! er det normaldt at bruge en pude til det? jeg føler mig lidt pinlig over det men jeg kan ikke lade vær med det! er det normalt at en pige på 11 år onanere med en pude??
jeg har også prøvet at stikke min finger op i skeden men jeg syntes slet ikke at det var dejelig. men er det noget med at det kun er dejeligt når man har fået menstruation (jeg har ikke fået menstruation endu) jeg tænker også meget på om det kan være skadeligt for en at onanere, og kan der ske noget som gør at man ikke kan få børn??
ps for man udflåd i underhyllerne hvis man onanere eller er det bare fordi at man er ved at få menstruation??? det ville betyde alt hvis i ville svare mig for det er et problem som jeg tænker virkelig meget på!!!
KH M

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M.

Tak for dit brev. Det er helt almindeligt at onanere. Onani er faktisk en rigtig god måde at lære sin krop bedre at kende på.

Jeg kan forstå, at du bruger en pude til at onanere, og det er ganske normalt. Det skal du ikke føle dig pinligt berørt over; der findes mange måder at onanere på, og det vigtigste er, at du nyder dig selv og din krop, og at det er dejligt for dig.

Jeg kan forstå, at du har prøvet flere forskellige ting, og det er også den eneste måde, du kan finde ud af, hvad der er dejligst for dig. Du spørger, om nydelsen har noget at gøre med, om man har fået sin menstruation og det har den ikke. Jeg tænker, man onanerer og nyder det på samme måde, ligegyldigt om man har fået sin menstruation eller ej.

Du spørger også, om det kan være skadeligt at onanere, og om det kan have indflydelse på, om du kan få børn. På de spørgsmål kan jeg kun svare nej. Det er ikke skadeligt at onanere, og det har ingen indflydelse på, om du kan blive gravid.

Udflåd er som regel hvidt og lugtfrit, og det har ikke noget at gøre med, om du onanerer.

Jeg kan forstå, at du tænker meget på alle disse emner, og det er du så absolut ikke alene om. Rigtig mange piger på din alder har det lige sådan, og derfor tænker jeg, at du skulle prøve at tale med en voksen om det. Måske kender du en sød voksen, du kunne spørge? Hvis det er lettere, så kunne du måske vise dit brev og mit spørgsmål?

Du spørger også, om det udflåd du har betyder, at du snart vil få din menstruation, og det kan jeg ikke svare dig på, men det tænker jeg, at sundhedsplejersken på din skole eller din læge måske vil kunne fortælle dig. Tror du ikke du, kunne spørge en af dem? De er vant til sådanne spørgsmål og vil sikkert kunne forklare dig noget mere om, hvad der foregår i din krop.

Kærlige hilsner BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?