Brev
Barbere dernede?
Hej. Jeg har et spørgsmål omkring hår nede ved skeden. Jeg er en pige på 14 år, som har en kæreste. Vi har givet finger, handjob o.s.v
Men jeg tænker på at når vi skal have sex, om jeg så egentlig skal barbere mig dernede? Jeg ved ikke om det er noget man skal, da alle mine veninder gør det og de har lige sagt til mig at det er da synd for min kæreste hvis han skal røre ved en kæmpe dusk. Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Og hvordan barbere man sig dernede? taber man bare skraberen og gør det ligesom med under armene? Får man røde knopper? Håber i svarer!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev, hvor du spørger, om du skal barbere dig i skridtet, inden du har sex med din kæreste.
Jeg kan godt forstå hvis du er lidt forvirret, for nogen gør det ene, og nogen gør det andet, og faktisk er der jo slet ikke nogen regler. Man kan sagtens have sex uden at have barberet sig.
Du fortæller i dit brev, at dine veninder har sagt til dig, at det er synd for din kæreste, hvis han skal røre ved en kæmpe dusk. Jeg ved, at der er mange som klarer det "problem" ved bare lige at klippe lidt af længden af hårene med en saks.
Der er også nogen, der beslutter sig for, at de ikke vil barbere sig, selv om deres veninder gør det. Jeg tror ikke nødvendigvis, at din kæreste vil gå så meget op i, om du er barberet eller ej, så måske skal du mærke rigtig godt efter, om det er noget, du har lyst til, før du gør det.
Med hensyn til at barbere sig, så ja, det foregår ligesom når du barberer dig under armene. Du skal dog huske at bruge et nyt barberblad hver gang, på den måde er der mindre risiko for, at du får de der røde knopper, som godt kan klø og svie lidt.
Jeg ved, at der er nogen, som smører noget balsam på, inden de barberer sig, bare sådan noget man også bruger til håret på hovedet. Og så skal du huske kun at barbere med hårene, det er nemlig lidt blidere for huden. Hvis det skulle ske, at du får røde knopper, kan det være en idé at smøre dig med lidt creme uden parfume, efter du har barberet dig. Måske du kan spørge i Matas, hvad for noget de vil anbefale.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?