Brev
Bange for at have sex?!
Hej jeg er en pige på 14 år
Der er den her dreng jeg er lidt lun på og jeg ved han også er lidt lun på mig og grunden til at jeg skriver her ind er at han har prøvet at havd sex før og kysset med folk osv. Hvor jeg ik rigtig har gjordt noget af det, altså jeg har lyst til begge men når det kommer til stykket bliver jeg så nervøs at jeg fuldstændig går i baglås, hvilket ik er så fedt så jeg ville bare høre om der er nogle råd til at måske at være lidt mindre nervøs
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Hvor er det godt, at du har fundet en, som du kan lide! Jeg tænker, at det er helt normalt, at du er nervøs, men når det så er sagt, kan jeg dog blive i tvivl om, du er helt klar til at have sex ud fra det du skriver. Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke lader dig presse, så måske er det bedst for dig, at det ville være en god idé at vente lidt endnu. Det betyder jo ikke, at I ikke kan lave andre ting og se tiden lidt an.
Måske kan du tale med din fyr om dine bekymringer eller måske en god veninde, som kender dig godt?
Jeg håber, at du kan få talt lidt med ham om dine tanker og lytter til dig selv og din krop – det kan kun du gøre. De fleste kan mærke, når de er klar, så forsvinder det meste af nervøsiteten. Når den tid kommer, er det vigtigste, at være åben omkring dine tanker, følelser, hvad der er godt og hvad der er mindre godt. Mange piger, siger ikke, hvis ting er ubehagelige eller gør ondt, men det hjælper  mange  fyre at man siger, hvordan man har det, så det bliver så godt for begge parter som muligt.
Derudover kan det være en god idé at starte med at kysse, nusse, kramme og måske få finger, så du vænner dig til at få noget i skeden. Det kan godt føles som en stor grænse at træde over, men måske vil det også gøre dig mere tryg ved ham, inden I måske går videre. To andre gode råd kan være, at man forsigtigt ligger ovenpå hinanden eller fra siden. Mange har fra porno set mange forskellige stillinger, som ofte er næsten umulige i virkeligheden og det skal man ikke lade sig presse af, så start med enkle stillinger, hvor dine ben kan være lidt afslappede så du også bedre kan slappe af i underlivet. Og slutteligt: Husk prævention! Der er kondomet det eneste, der også kan beskytte dig mod sexsygdomme.
Måske er det en hjælp at læse om den første gang hos Sexliniens rådgivning: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang.aspx
Det kan også være en idé at kigger på det sammen, så I har noget at snakke ud fra?
I skal også være opmærksomme på, at man ikke må have sex med en under 15 år, hvis man selv er over 15 år. Det er nemlig ikke lovligt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen