Brev
At fortælle man er biseksuel
Hej
Jeg er en pige på 15, jeg har altid kun været kærester med drenge, men her det seneste år hvor jeg er begyndt at feste og drikke er jeg blevet en del i tvivl.
Til fester kysser mine veninder og jeg næsten altid, selvfølgelig kun for sjov, eller det troede jeg ihvertfald. Lige i starten tænkte jeg ikke så meget over det, men nu er tankerne begyndt at køre rundt i mit hoved, om jeg faktisk er til piger.
Altså helt réelt tror jeg ikke at jeg er 100% lesbisk, for jeg kan stadig godt føle mig tiltrukket af drenge.
Jeg ved godt at man i min alder hurtigt kan blive i tvivl omkring sin seksualitet, men jeg er en del mere moden end de fleste andre 15 årige, og lige det her er jeg ret sikker på ikke bare er en fase jeg skal igennem.
Jeg har snakket med 1 person om det, en af mine gode venner, men det var kun i et par minutter og vi snakkede ikke så seriøst om det, da både han og jeg var lidt små fulde.
Jeg er ikke sikker på hvordan og hvornår jeg skal fortælle mine forældre og venner om det, jeg er så helvedes bange for deres reaktioner, og hvordan jeg lige skal gribe det an.
Min mor tror jeg ikke det er så svært at sige det til, men min far kan godt være meget fordomsfuld, men joker samtidig med det, at være til ens eget køn. Jeg er bang for hvad han vil sige, og mest af alt hvad han vil tænke om mig.
Jeg ved godt at jeg er hans datter og han elsker mig overalt på jorden, men jeg hader at skuffe ham, og jeg er bange for at skuffe ham, og hvad han tænker om mig efterfølgende.
Jeg håber så meget på at i kan give mig nogle fif til hvordan jeg lige skal gribe den her situation an, for jeg har så svært ved at skulle fortælle det.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Du har helt ret i, at mange unge kommer i tvivl om deres seksualitet. Man prøver grænser af og kan blive overrasket over, hvordan man reagerer på nye ting, fx til fester. Det er helt normalt, men det kan også være meget forvirrende.
I dit brev læser jeg, at du spekulerer på to ting: 1) Om du (også) er til piger, og 2) hvordan dine forældre og venner ville reagere, hvis du fortalte dem det.
1) Det lyder som om, at du er blevet forvirret over din seksualitet, fordi du nu flere gange har kysset dine veninder til fester. Men hvad man gør, fortæller ikke så meget om ens seksualitet. Det kommer nemlig an på, hvad man synes er rart, og hvad man har lyst til.
At du har kysset med et par piger, behøver hverken betyde, at du er lesbisk eller biseksuel. Seksualitet defineres ud fra, hvem du bliver tiltrukket af - både følelsesmæssigt og seksuelt.
Samtidig skriver du, at du ikke tror, at det her bare er en fase. Du lyder som en pige, der er god til at mærke efter. Hvis du en dag møder en pige, som du føler dig tiltrukket af og som også er nysgerrig på andre piger, kan det være, at du kan prøve det lidt mere af og se hvordan det føles?
Ens seksualitet kan nemlig udvikle sig hele livet. Du har et helt liv til at blive forelsket i, og tiltrukket af folk. Hvis man tænker over det… Er det så vigtigst, hvilket køn en person har, eller om personen er god ved dig og gør dig glad?
2) Du skriver om din frygt for, hvad særligt din far ville sige til, hvis du var biseksuel. Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at være i tvivl om, hvordan han vil reagere.
At være homoseksuel, biseksuel, heteroseksuel, transkønnet eller ingen af delene, har ikke indflydelse på, hvem man er som person.
Du er stadig den samme. Du er stadig din fars datter, som han elsker over alt på jorden.
Det er desuden en rettighed, at vi har lov til at definere vores egen seksualitet og ikke må diskrimineres på baggrund af den.
Jeg synes jeg kan fornemme på dit brev, at det betyder meget for dig, at tale med nogen om det her. Hvis det er rigtigt forstået, så kan det være, at du først skal tage en snak med din mor. Hun kan måske også hjælpe dig med, at fortælle det til din far og samtidig forklare ham, hvad det egentlig betyder (og ikke betyder) at være biseksuel.
Jeg tror at det, lige meget hvad, kunne det være en god ide at tage en snak med din mor om din tvivl? Hun lyder til at være god at snakke med, og det er næsten altid nemmere at være i sig selv, når man har fået sagt ordene højt til nogen, der vil lytte.
Jeg håber, at du vil kunne bruge min råd.
At være forelsket og/eller have lyst til at være seksuelt tæt på en person, er jo en skøn ting, som man skal nyde. Det håber jeg, at du vil gøre, ligegyldigt hvad.
Kærlig hilsen BørneTelefonen