Brev
Anskaffelse af sexlegetøj som 16 årig?
Hej.
Jeg er 16 år, og er begyndt at blive ret nysgerrig omkring sexlegetøj. Jeg har onaneret i noget tid, så jeg har ihvertfald en lille smule erfaring (eller hvad man nu ellers kan kalde det).
Jeg har også gjort ret meget ud af at undervise mig selv i alt muligt der gælder sex.
Nu kunne jeg så godt tænke mig at anskaffe mig en rigtig dildo, men jeg aner ikke hvordan jeg kan det som 16 årig. Jeg kan ikke lade være med at tænkte at det ville være vildt pinligt at skulle gå ind i sådan en butik.
Så jeg er sådan set fast besluttet på at bestille et eller andet over nettet.
Men jeg er stadig rigtig nervøs omkring det. Jeg har altid kunnet snakke åbent med min mor om sex, men jeg er stadig utrolig bange for at hun finder ud af hvis jeg begyndte at bestille sexlegetøj til mig selv.
Men selv om det ville være vildt pinligt, kunne jeg selvfølgelig godt spørge min mor om hjælp til at bestille et eller andet?????
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Alt det med seksualitet kan fylde rigtig meget og samtidig kan det også være rigtig svært at tale om, det er godt at du har skrevet her, med dine tanker.
Det er helt naturligt, at man bliver mere og mere nysgerrig og gerne vil prøve forskellige ting af med sin krop. Og det lyder som om, at du er god og undersøger dig selv og mærke efter hvad du kan lide og ikke kan lide.
Når du spørger ind til at købe sexlegetøj, kan jeg godt forstå, at du er lidt i tvivl om, hvad du skal gøre.
Hvis du synes at det ville være rart at tale med din mor om det, synes jeg helt klart at du skal gøre det. Men det kan måske være en samtale, der også er lidt svær for din mor. Og du skriver også, at du ikke har lyst til, at dine forældre ved det, så måske er det noget du selv skal finde ud af.
Det kan være en god idé at gå i en god butik, første gang man skal købe en dildo eller lignende. Der er personale, som kan hjælpe dig med at finde, det du søger.
Din idé med at købe over nettet, virker også som en god idé. På den måde slipper du for at blive konfronteret af andre, med din beslutning om at ville købe sexlegetøj. Og dette er måske meget rart, til gengæld kan det være svært, at vide hvad man skal købe.
Du spørger ind til om det er lovligt for dig at købe sexlegetøj, og det er det. Loven siger at man skal være fyldt 16 år og det er du jo. Så du skal blot undersøge, hvor du vil købe det henne.
Måske er det muligt at få det sendt til pakkebokse, så du får pinkoder på mail eller sms, så du bare skal taste dem ind og pakkelågen åbner sig.
Her er også et link, hvor du kan se lidt info om sexlegetøj og køb af det: Sexlinien – sexlegetøj
Du er altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for flere råd.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen