Brev
Anal sex
Hej
jeg er en pige på 16 der her for nogle dage siden havde anal sex med min kæreste for første gang.
Vi brugte ikke kondom så ville høre om der er mulighed for at jeg kan få en sex sygdom
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Tusind tak for dit brev og spørgsmål. Du er bestemt ikke den eneste der er i tvivl om dette.
Det korte svar på dit spørgsmål er ja - man kan godt blive smittet af en sexsygdom hvis man dyrker ubeskyttet analsex. Kondom er det eneste der beskytter mod sexsygdomme og derfor er det vigtigt at bruge dette når man dyrker sex med nogen som ikke er blevet testet for sexsygdomme. Hvis  du og/eller din kæreste har været sammen med andre tidligere, uden kondom, vil jeg foreslå at I begge to gik til lægen og blev testet. Langt de fleste gange kan lægen undersøge dette blot via en urinprøve.
Mange hilsner BørneTelefonen.