Alle andre har prøvet og mine forældre er imod det.

Hej
Jeg er en pige på 15 år og jeg har aldrig haft sex.
Min mor siger a jeg ikke må få en kæreste og at jeg ikke må drikke, så det er rigtig svært når det eneste ens venner snakker om er hvem hvor og hvordan de havde sex.
Jeg ved t der er mange der har det samme problem som mig men jeg vil rigtig gerne prøve men hvad skal jeg så gøre med sådan en mor der ikke lader mig gøre noget.

Det er svært for jeg har aldrig rigtig haft en rigtig kæreste så jeg ved ikke hvordan man skal gøre og alt det der, jeg har heller aldrig kysset en så jeg bliver bare så ked af det når jeg tænker om det jeg har ikke engang fortalt mine venner at jeg ikke har kysset en for det er for pinligt.

Jeg vil rigtig gerne havde en kærsete men så skulle han være hemmelig for min mor og det er der ingen der gider.

Jeg håber i kan hjælpe mig eller noget i den stil.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Tusind tak for dit brev omkring kærester og sex. Som du selv beskriver, er du ikke alene om at have disse tanker og spørgsmål. Men det gør ikke dine tanker mindre vigtige! Tværtimod så kan jeg virkelig godt forstå, at du er nysgerrig på kærester, alkohol og sex. Det fylder jo meget hos mange unge, og det er aldrig rart at føle sig anderledes eller “bagud” i forhold til ens venner.

Når det er sagt, så er det også vigtigt for mig at sige, at vi mennesker er forskellige. Vi har forskellige behov, drømme og grænser. Derfor er det vigtigt, at du mærker efter i dig selv. Hvad har DU lyst til? Og hvem har du lyst til at gøre det med? Det er f.eks. dejligt at kysse, hvis man kysser en, man godt kan lide.

Der er mange unge, der er bange for at være forkerte eller at stå uden for fællesskabet. Derfor er der mange, som lader som om, at de har gjort ting, de ikke har. Det kan være, at der er flere af dine venner, som ikke har prøvet at kysse. Måske har de bare (ligesom du) ikke lyst til at fortælle det. Tingene er altså ikke altid, som de ser ud, og du er helt sikkert ikke den eneste!

At have en kæreste og at have sex er begge meget intime ting. Som kæreste kan en person komme tæt på en personligt. Det betyder, at man måske deler ting med den person, som man ikke deler med andre. Når man har sex, kommer man fysisk tæt på et andet menneske.

Min pointe med dette er, at jeg synes, man skal tænke sig godt om, før man har sex og bliver kærester med en person. Er det en person, man stoler på? Er det en, man er tryg ved? Er det en, man har lyst til at være sammen med på den måde? Det er vigtigt, at man aldrig gør noget, man ikke har lyst til! Hvordan med prævention og andre ting, der dukker op. Du kan læse mere om sex og den første gang her: https://bornetelefonen.dk/sex-og-seksualitet-over-13-aar/ Du kan også læse mere om kæreste og den første gang på Sexliniens rådgivning her: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang.aspx

Du fortæller, at din mor ikke vil have, at du får en kæreste. Jeg tænker, at din mor måske har en grund til at sige dette? Har du prøvet at snakke med hende om, hvorfor hun ikke vil have, at du får en kæreste? Dine forældre bestemmer egentlig, hvordan de vil opdrage dig, og hvad de synes er bedst for dig, indtil du er 18 år. Det betyder, at de godt kan bestemme nogle ting, som du ikke er enig i, så længe de stadig passer godt på dig. Samtidig har du altså også ret til en fritids og privatliv.

Jeg synes dog, at du skal prøve at snakke med din mor omkring det. Måske du kan fortælle hende, at du respekterer hende meget og gerne vil lytte til hende. Men at du føler, at du kommer til at stå uden for fællesskabet, fordi du ikke kan snakke med om kys og kærester. Hvis du nu finder en sød dreng, kan det også være, at din mor ændrer mening, fordi hun kan mærke, hvor glad, du er for ham. Måske er det lige nu svært for hende at forstå, at hendes lille pige er ved at blive voksen? Måske kan du begynde at invitere venner med hjem, så din mor kan hilse på dem. Det kan måske hjælpe på, at hun bliver mere tryg, når hun møder dem hjemme hos jer.

Har du mon en veninde, søster, moster eller lignende, som du føler dig tryg ved at tale med? Måske du kender en, som har været igennem noget lignende? Det kan være rigtig rart at dele sine oplevelser med andre! Du kan også overveje, om du har lyst til at snakke med dine venner om det? Du kan jo f.eks. spørge dem, hvordan det føles at kysse og have sex? På den måde kan du blive klogere og lære af deres erfaringer. De vil sikkert gerne fortælle om det!

Jeg vil også anbefale dig at læse nogle af brevene i vores brevkasse. Der er mange unge, som har skrevet ind med lignende problemer. Her kan du f.eks. læse om en 16-årig, som heller ikke har fået sit første kys: https://bornetelefonen.dk/brevkasse/er-16-og-aldrig-faaet-mit-foerste-kys/ Nogle gange kan vi godt komme til at føle, at ALLE andre har prøvet det. Men der er helt sikkert mange, der endnu ikke har prøvet det.

Jeg håber, at du og din mor kan få en god snak omkring drenge, kys og kærester. Held og lykke med det!

Kærlig hilsen fra

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?