Alder problem

Hej jeg er en dreng på 16.

Ok så jeg har mødt denne skønne pige som jeg elsker. Vi mådtes og begyndte at snakke. Hun fortæller derefter at hun er “15”. Efter lang tid har jeg ekstreme følelser for hebde.

Da vi havde chattet i lang tid finder jeg så ud af hun er 14 hvilket kom som en overaskelse for mig.

Selvfølgelig ved jeg godt det ikke er lovligt at have samleje med hende. Men er det uloveligt at være kærester med hende? At kysse hende? Jeg ved ikke hvaf jeg skal gøre.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Hvor er det dejligt, at du har lært en sød pige at kende! Det er en rigtig dejlig følelse at være forelsket, som jeg måske tror, du er?

En aldersforskel er meget almindelig, og det behøver slet ikke at betyde noget.

I dit brev taler du om “15 år”, som også er det, man kalder den seksuelle lavalder i Danmark. Det betyder med andre ord, at det kan være ulovligt for en ældre person, altså en person over 15 år, at have sex med en mindreårige. Loven er lavet for at beskytte unge, og ikke for at sige, at det er ulovligt at have en kæreste, der er lidt yngre end en selv, hvis man er enige om det.

I jeres tilfælde er aldersforskellen 2 år (måske mindre end 2 år alt efter, hvornår I har fødseldag) og derfor handler det nok mest om, hvorvidt I føler, I har noget til fælles – og det lyder det til, at I har. Så sagt med andre ord, kan I sagtens være kærester og fx kysse.

Det vigtigste er, at I begge føler jer parate og har lyst. Det er ofte noget, som man ved, når man har kendt hinanden lidt længere tid. For at være på den sikre side i forhold til den seksuelle lavalder, er det klogt at vente med sex – samleje til hun er fyldt 15 år, og I begge er klar til det. Så er der heller ingen, der kan anklage dig for noget.

På vores hjemmeside har vi samlet en masse forskelligt om “Kærlighed”. Hvis du er nysgerrig, kan du se lidt nærmere her.

Jeg håber, du kan bruge mit svar? Ellers er du altid velkommen til at kontakte os igen på 11611.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?