Brev
Alder problem
Hej jeg er en dreng på 16.
Ok så jeg har mødt denne skønne pige som jeg elsker. Vi mådtes og begyndte at snakke. Hun fortæller derefter at hun er “15”. Efter lang tid har jeg ekstreme følelser for hebde.
Da vi havde chattet i lang tid finder jeg så ud af hun er 14 hvilket kom som en overaskelse for mig.
Selvfølgelig ved jeg godt det ikke er lovligt at have samleje med hende. Men er det uloveligt at være kærester med hende? At kysse hende? Jeg ved ikke hvaf jeg skal gøre.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Hvor er det dejligt, at du har lært en sød pige at kende! Det er en rigtig dejlig følelse at være forelsket, som jeg måske tror, du er?
En aldersforskel er meget almindelig, og det behøver slet ikke at betyde noget.
I dit brev taler du om “15 år”, som også er det, man kalder den seksuelle lavalder i Danmark. Det betyder med andre ord, at det kan være ulovligt for en ældre person, altså en person over 15 år, at have sex med en mindreårige. Loven er lavet for at beskytte unge, og ikke for at sige, at det er ulovligt at have en kæreste, der er lidt yngre end en selv, hvis man er enige om det.
I jeres tilfælde er aldersforskellen 2 år (måske mindre end 2 år alt efter, hvornår I har fødseldag) og derfor handler det nok mest om, hvorvidt I føler, I har noget til fælles – og det lyder det til, at I har. Så sagt med andre ord, kan I sagtens være kærester og fx kysse.
Det vigtigste er, at I begge føler jer parate og har lyst. Det er ofte noget, som man ved, når man har kendt hinanden lidt længere tid. For at være på den sikre side i forhold til den seksuelle lavalder, er det klogt at vente med sex – samleje til hun er fyldt 15 år, og I begge er klar til det. Så er der heller ingen, der kan anklage dig for noget.
På vores hjemmeside har vi samlet en masse forskelligt om “Kærlighed”. Hvis du er nysgerrig, kan du se lidt nærmere her.
Jeg håber, du kan bruge mit svar? Ellers er du altid velkommen til at kontakte os igen på 11611.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen