Brev
2 spørgsmål
1. Jeg ser porno ca 2 gange i måneden i 2 måneder og er næsten lige stoppet men er sindsygt bange for at det har skadet mig og har det skidt over min mor min tror i det har skadedet mig?
2. Jeg har læst det er normalt at onanere som 13 årig men mener i den advancered måde eller den metode som 3årige bruger? (advancerede er den hvor man tager fat)
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 13 år,
Tak for dit brev. Godt du skriver. Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt forvirret omkring om, det er normalt at onanere, og om man tager skade af porno.
Først vil jeg sige til dig, at det er helt normalt at bliver interesseret i porno og sin krop i din alder. Du er, som du sikkert ved, teenager, og da sker en masse med ens krop og hormoner, der gør, at man får lyst til at se porno og onanere, og det er helt normalt og ikke spor farligt.
- Det der kan ske, hvis man ser porno er, at man kommer til at se noget, som man finder frastødende, ulækkert eller grænseoverskridende. Det kan være rigtig ubehageligt og komme til at fylde meget i ens tanker. Der kan også ske det, at man får en forkert fornemmelse af, hvad der er "normalt" i forhold til sex. Pornofilm er jo netop film, hvor skuespillere spiller nogle roller.
Det er rigtig godt, at du er nysgerrig på din krop, og at du har lyst til at røre ved dig selv. Der er den bedste måde at lære sin krop i forandring at kende. Det er superflot, at du har haft mod til at skrive til os, det er noget som mange på din alder har oplevet med deres kroppe, men ikke har haft det samme mod til at spørge om som dig.
Hvis jeg forstår dit spørgsmål 2 rigtigt, spørger du om, hvordan du skal onanere rigtigt. Der er ikke noget rigtigt og forkert, men det vigtige, det er, at det er rart for dig. Tænker, at du ved at prøve dig frem vil lære dig selv at kende og finde ud af, hvad der er godt for dig.
Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke. Hvis du synes, det er for svært at snakke om i telefonen, kan du prøve BørneChatten.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?