Brev
Vil hun?
Hej Børnetelefonen
Jeg kender en sød pige i min klasse, som jeg er ret meget sammen med. Det er ikke så lang tid siden at jeg kunne mærke at min pik begyndte at blive stivere, når vi er sammen, så jeg har tænkt mig at spørge om hun vil have sex med mig, men jeg ved ikke hvordan jeg skal spørge hende!
Jeg begynder at blive lidt nervøs når jeg er sammen med hende, så håber i kan svare på mit brev, og kan give mig nogle gode råd til at spørge hende om hun har lyst til sex!
Hilsen Dreng 12 år
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år,
Hvor er det godt du har skrevet herind til os med dit spørgsmål! Du fortæller i dit brev omkring en sød pige fra din klasse som du nu er begyndt at have lyst til at have sex med. Det er så godt at du har valgt at skrive herind. Mange børn og unge, synes det med kroppen og sex er lidt svært at tale om.
Jeg tænker, du gerne vil være sød overfor pigen og ikke gøre noget forkert siden du har skrevet dit brev. Er det mon rigtigt forstået? Det er godt at passe på hinandens grænser når det handler om sex.
Det er helt normalt at kunne mærke på sin krop, når man har lyst til at være sammen med en pige, man er glad for. Måske du bliver nervøs, fordi det er lidt svært at få sagt, hvad du har lyst til? Måske det med at have lyst til sex er nyt og lidt underligt for dig?
Som du måske ved er den seksuelle lavalder 15 år. Men det er ikke ulovligt at have sex, hvis man er lige gamle og under 15 år. Men det er meget vigtigt, at ingen føler sig pressede til at gøre noget man ikke i virkeligheden har lyst til. Jeg håber du forstår, hvad jeg mener.
Sexlinien har en rigtig god side her, hvor du kan læse mere om den seksuelle lavalder og om den første gang. De har også en brevkasse til spørgsmål. https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang På deres side kommer de også ind på prævention og andre ting, der er gode at vide omkring den seksuelle debut.
Måske du skal prøve at gå lidt forsigtigt frem. Det er jo ikke sikkert hun er klar til at have sex. Særligt hvis hun også er 12 år gammel som dig. Det siger jeg for at passe lidt på jer begge.
Du spørger efter gode råd til at spørge hende, om hun har lyst til sex. Du kan jo prøve at fortælle hende, at du godt kan lide hende. Fx ”Jeg synes du er ret sød”. Så kan du se, hvordan hun svarer. Du kan også fortælle hende, at du bliver lidt nervøs, når du er sammen med hende. Måske hun har det på samme måde som dig?
BørneTelefonen har også en temaside, som jeg lige sender dig et link til her. Måske det kan hjælpe dig, at læse lidt mere. https://bornetelefonen.dk/sex-og-seksualitet-over-13-aar/.
Jeg håber du kunne bruge rådene til noget.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen