Brev
ved ikke hvad jeg skal gøre
hej
jeg er en pige på 11 år
jeg har en kæreste på 16
min kæreste vil rigtig gerne have sex med mig, men jeg ved ikke om jeg er for ung
skal jeg gøre det?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du spørger, når du føler en usikkerhed ved at skulle dyrke sex. Dejligt, du har en kæreste, du er glad for.
Det er helt naturligt, at din kæreste gerne vil have sex, og måske er lidt mere afklaret omkring sex, fordi han er 16 år. De 5 år, der er mellem dig og din kæreste, gør rigtigt meget for ens udvikling og ens fokus på sex.
Det første jeg tænker, er at du skal vente. Det, ved jeg godt, er måske det kedelige voksensvar. Men vi har en lov i Danmark, der siger, at det er strafbart at gå i seng med nogen under 15 år.
Det betyder, at det er strafbart for din kæreste at dyrke sex med dig. Når man er 11 år, er kroppen ikke helt udviklet til at have sex, men det er naturligt at have tanker om det. Det er en måde, at kroppen gør sig klar til sex. Alt, det jeg siger, og det som loven siger, er for at passe på jer, selvom jeg godt kan forstå, at det kan være svært at vente og forstå.
Jeg tænker, om ikke I kan være sammen på en anden måde med en masse kys til hinanden og ved at ligge tæt og måske øve jer i at røre ved hinanden. På den måde opbygger I tryghed til hinanden, og sex handler rigtigt meget om tryghed, når man skal til at øve sig i det.
Til sidst vil jeg sige til dig, at det er supervigtigt, at du taler med din kæreste om, hvordan du har det. Og at du ikke er helt klar til sex, men du stadig holder af ham, selvom I ikke har sex i jeres forhold endnu.
Du kan læse mere om sex her: Sex, seksualitet og krop
Jeg håber, du kan bruge svaret! Måske kan du finde mere på sexlinien.dk eller du kan ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke anonymt med en af de søde voksene.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen