Tør jeg?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 snart 15 år

Mange piger som dig selv skriver ind til os på BørneTelefonen, og har lignende overvejelser inden de skal have sex for første gang. Derfor skal du vide, at det er helt normalt at være lidt nervøs for, hvordan det hele nu skal gå. Vi hører også fra bekymrede drenge, der også har meget på spil, når de skal have sex – også selvom det ikke er for første gang.

Du skriver, at du har lidt erfaring med at give dig selv finger. Og det er faktisk en rigtig god måde at lære sig selv lidt bedre at kende, inden man begynder at have sex med en anden. Men hvis du kan, vil jeg råde dig til at fokusere mere på nydelsen ved sex med dig selv, og på sigt din kæreste, end på, hvor mange fingre du kan få op i skeden. Jeg forstår godt, hvorfor du tænker, at det er en god indikator for, om du er klar. Men det er så meget anderledes at være sammen med et andet menneske end at være sammen med sig selv.

At være klar til sex med en anden handler ofte mere om, hvorvidt man er klar oppe i hovedet. Med det mener jeg, at hvis du har lyst til ham, så skal kroppen nok følge med. Den første gang er for mange helt speciel, mest fordi man ikke helt ved, hvad man kan forvente. Men det vigtigste er, at du føler, at du kan slappe af, når I er sammen, og at du føler dig tryg ved ham. Det er det bedste trick, der findes for at undgå, at det gør ondt.

Men alle er forskellige, og derfor kan jeg ikke garantere, at det ikke kommer til at gøre lidt ondt. Det er noget der er helt nyt for din krop, og derfor reagerer mange ved at spænde op i underlivet. For på den måde at beskytte sig selv. Det kan være svært at styre. På nogle piger gør den første gang slet ikke ondt, og det er langt fra alle der bløder. Du kan læse lidt mere om mødommen her.

Det skal lige siges, at nogle mennesker bruger ordet ‘mødom’. Andre mennesker tænker, at det er et uheldigt ord, der er forbundet med en undertrykkende og forkert opfattelse af kvindekroppen. Der er i grunden tale om en slimhindefold. Nogle vælger at bruge begge disse ord – så som Sexlinien.

Men husk på, at sådan er det for de fleste kun i starten, og det er helt normalt. For de flestes vedkommende bliver sex bedre med tiden. Det er som med næsten alt andet – jo mere du øver dig, jo bedre bliver du.

Det bedste du kan gøre er at øve dig i at slappe af og jo mere tryg du er ved din kæreste, jo bedre. Derfor kunne det måske være en god idé at tale med ham om de ting, du går og tænker på og frygter. Du kunne måske fortælle ham, at de historier om de andre piger, han har fortalt, er noget du af og til tænker på og at du er nervøs for, hvordan jeres første gang bliver. Hvad tænker du mon om det?

Jeg forestiller mig, at han, da han fortalte historierne gerne ville have dig til at grine måske. Og derfor smurte han måske lidt tykt på, måske ikke. Men hvis du taler med ham om det, kan det være, at du får afklaring på nogle ting som bekymrer dig.

Med hensyn til at din skede trækker sig sammen, når du kommer, så er det helt normalt. En orgasme er nemlig kendetegnet ved sammentrækninger! Så også der, er alt lige som det skal være. Du kan læse mere om pigers/kvinders orgasme her.

Jeg håber virkelig, at du kunne bruge mit svar. Og jeg håber, at du får en tryg første gang.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?