Stram eller slap?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år

Tak for dit brev. At have sex første gang er en stor ting for mange mennesker. Det er vigtigt at man føler sig klar til at have sex og meget gerne med en  man stoler på og føler sig tryg ved.

Sex kan være mange ting, men det vigtigste er at det føles rart og at du er tryg ved situationen. Sex skal gerne være en god oplevelse – ikke bare første gang, men faktisk hver gang du har sex. På vores hjemmeside kan du læse meget mere om sex og du kan se en lille film om at have sex den første gang.

Sex og seksualitet over 13 år

Det er ret typisk for nogle teenage drenge, at snakke om “stram og slap”. Men hvis du spurgte dem hvad de mener med det, så gætter jeg på at de ikke ville kunne svare dig…Nogen gange kan andre snakke som om, at de ved alt omkring sex, men det er helt sådan i virkeligheden.

God sex afhænger ikke af om, man er stram eller slap i skeden. Det er vist mere bare “drengesnak.” God sex handler om nærvær og intimitet, så du behøver nok ikke bekymrer dig om hvad du er, men om du har det godt med den, du er sammen med.

Jeg forstår godt at onani kan virke grænseoverskridende. Men onani er helt almindeligt. De fleste drenge og piger onanerer. Særligt når de kommer i puberteten, og de får mange hormoner i kroppen og lysten. De fleste voksne kvinder og mænd onanerer også. Onani er en sund måde at lære sin krop og seksualitet at kende. Når man onanerer, finder man nemlig ud af, hvad man synes er rart – og ikke rart.

Der er flere måder at onanere. Det kan du læse mere om på Sexliniens rådgivning, ligsom du kan finde mere om, “den første gang.”

Se mere her: https://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/pigers/kvinders-onani.aspx

En sidste ting jeg gerne vil oplyse dig om, er prævention. Når man starter med at have sex, så skal man vide, at der også er risiko for at blive gravid eller få kønssygdomme. Derfor skal man huske at beskytte sig under sex. Du kan se en lille film på vores hjemmeside, så du kan lære lidt om prævention. Du kan se den her: https://bornetelefonen.dk/video/ung-og-sex-beskyt-dig/

Jeg håber at du kunne bruge svaret. Du er altid velkommen. Vi sidder også klar ved telefonen og sms hver dag på 116111

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?