Brev
Størrelse af kondomer
Hejsa, jeg er en dreng på 14 år, og har et lille problem lige her.
Jeg leder efter en bestemt størrelse af kondomer, men hver gang jeg er i supermarked ser jeg den samme størrelse 185mm hele tiden! Jeg ville høre om man kan få en slags størrelses pakke i et apotek? Eller noget andet som kunne friste lidt på det!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Hvor er det godt, at du er opmærksom på størrelsen af kondomer. Det er nemlig vigtigt, at man bruger den rigtige størrelse. På den måde er der mindre risiko for at kondomet glider af eller få skader.
De fleste supermarkeder kører med en eller to standarder. Hvis du har brug for en anden størrelse, så er det apoteket, kondomeri eller en netbutik. I de butikker er der større udvalg af størrelse, og forskellige udgaver. Der er ofte en guide til at finde det rigtige mål på kondomet.
For at finde den rigtige størrelse, så skal pikken være stiv og måles med et målebånd rundt om og i længden. Det er lidt forskelligt om, det kun er bredden på pikken, der skrives på pakken eller om det også er længden. Hvis man ikke har et målebånd, så kan man bruge en snor til at måle rundt om pikken, og herefter ligge snoren ved en lineal og finde målet.
Inde på Sexlininens rådgivning kan du læse mere om kondomer. Du får lige et link, så kan du læse mere om emnet: https://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention/kondom.aspx
Kærlig hilsen
BørneTelefonen