Brev
Spørgsmål omkring puberteten :)
1. Har alle drenge en pik streng?
2. Er det normalt at forhuden hænger sammen med pikhovedet? (Hænger sammen lige under pikhovedet)
3. Hvordan barbere man skg uden at få skægpæst? Har intimbaberet 2 gange nu og har fået skægpæst begge gange. Hvilken vej er med hårene, og er det fordi jeg vasker hårene først i badet med shampoo og derefter bruger en engangskraber?
4. Hvordan ligger jeg op til mit første kys uden det er akavet?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Tak for dit brev og dine rigtig gode spørgsmål. Jeg skal gøre mit bedste for at svare på alle dine spørgsmål.
Spørgsmål 1: Alle drenge, der ikke er omskåret, har en pikstreng. Hvis du har lyst til at læse mere om hvad en pikstreng er, kan du se mere på https://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/pikstreng.aspx
Spørgsmål 2: Ja. Det er helt normalt, at forhuden hænger sammen med pikhovedet. Det er faktisk pikstrengen der gør, at forhuden og pikhovedet hænger sammen.
Spørgsmål 3: Først får jeg brug for at sige til dig, at man ikke behøver intimbarbere sig. Ligesom med mange andre ting med kroppen, er folk forskellige. Nogle intimbarberer sig og andre gør ikke. Her er det vigtigt, at du gør det, du selv har lyst til og ikke gør noget, fordi andre gør det eller siger, du skal gøre det. Skægpest får man, fordi der kommer nogle bakterier med i hårsækken, når man barberer sig. Derfor er renlighed rigtig vigtigt – og derfor er det godt, at du vasker hårene først. Engangsskraber er også en god idé – for så er den helt ren. Det er vigtigt, at du skraber forsigtigt, så huden ikke bliver irriteret – her kan barberskum/gel måske gøre det lettere. Der findes gel til intimbarbering. Hårets retning finder du ved at køre fingeren hen over huden i forskellige retninger. Du vil mærke de små skægstubbe, når du bevæger fingeren en retning – og den modsatte retning, hvor der er med hårene. Efter barberingen kan du bruge aftershave balm uden parfume, som er til intimbarbering – det kan rense huden. Du kan også læse mere om emnet her: Intimbarbering
Spørgsmål 4: Det første kys er noget, der fylder hos rigtig mange i din alder. Og nogle gange kan det desværre godt komme til at føles akavet. Men det skal ikke få dig til ikke at prøve. Den nemmeste måde er måske bare at spørge, om den anden giver et kys? Hvis man er en gruppe sammen kan man også lave en udfordring, der handler om, at man skal kysse hinanden – hvis man leger sådan en leg, er det vigtigt, at alle har det godt med det. Hvis der er en, du gerne vil kysse, kan du måske til at starte med kramme personen. Når I krammer, kan du prøve at kramme lige et sekund længere, end du plejer at kramme? Måske ville et kys på munden virke lidt overvældende? Så kunne du overveje at starte med at give et kys på fx kinden? Hvis den anden kan lide det, er der mulighed for, at du så også får et kys på kinden eller måske på munden. Måske kan du blive inspireret af vores kysseskole, du kan læse mere her: Kysseskolen
Jeg er sikker på, at du ikke er den eneste i din klasse, der går rundt og tænker på nogle af de ting, du har spurgt om i dit brev. Derfor kunne du måske foreslå jeres lærer, at I kunne holde en time, hvor drengene fx sidder sammen med en lærer, mens pigerne sidder med en anden lærer, og I så kan snakke om nogle af de her ting? Måske kunne der laves en måde, hvor I kunne stille spørgsmål anonymt?
Jeg ønsker dig en masse held og lykke og håber, du har kunnet bruge mine svar og mine idéer. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen