Skam omkring min identitet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære unge mand på 17 år.

Tak for dit brev, hvor du så fint og klart beskriver dine ‘kvaler’. Jeg kan godt sætte mig ind i din følelse af usikkerhed omkring din identitet. Det er rigtig sejt, at du vælger at skrive og åbne op for dine tanker. Det kræver stort mod at fortælle om noget skamfuldt. Det mod har du og det er vildt sejt!

Aller først vil jeg fortælle dig at mange unge oplever at ‘rejsen i sin egen seksualitet opleves tumult’. Vi skriver med mange unge der føler sig tiltrukket af begge køn, og gør sig erfaringer med porno og har tanker om ‘købe sex’. Det at finde og mærke sin seksuelle identitet, kan sagtens kræve at man prøver forskellige ting af.

Når jeg læser dit brev får jeg fornemmelse af, at dit besøg hos en prostitueret ikke gav dig det du håbede. At du ikke rigtig kunne lide det.

Måske du kan tænke – okay, nu har jeg prøvet at være sammen med en prostitueret, og det var ikke rigtig noget for mig. Det har jeg lært nu – og jeg behøver ikke skamme mig over det. For nu er det prøvet af, og det havde jeg brug for, så jeg kunne vide hvordan det var. Hvad tænker du mon om det?

Det at du ser porno er helt normalt. For nogen kan det opleves som et problem, fordi det kommer til at fylde for meget i deres liv. Men sådan får jeg ikke fornemmelse af det er for dig. Har jeg ret i det?

Du fortæller mig, at du har to venner, som du snakker med om ‘den her slags ting’. Det at du åbner dig for dine venner er super vigtigt. Det at tale om de skamfulde ting, hjælper nemlig til at du holder fast i ‘den rigtige dig’. Mon du kan mærke det?

At skrive dine tanker ned, og skrive til BørneTelefonen er også med til at du kan holde fast i ‘den rigtige dig’. Hver gang du finder modet til at række ud og åbne op om det skamfulde, og bede om hjælp, er du allerede i gang med, at hjælpe dig selv. det er virkelig sejt og flot.

Som jeg allerede har fortalt, skal du vide at du ikke er alene om at føle dig skamfuld ifm din seksuelle rejse. Hvis du har lyst til at se hvordan andre oplever deres rejse hen mod en afklaret kønsidentitet, kan du kigge her: LGBT+ Ungdom

LGBT er en anonym rådgivning om seksualitet, spring-ud-problemer, usikkerhed om man er homo/bi/trans, hvordan man får det sagt mm. Du kan ringe eller chatte med LGBT+ Ungdomstelefon eller skrive til brevkassen. Her kan du bl.a. også læse om andre unges erfaringer, med at tage de første skridt til at være sammen med en person af samme køn.

Jeg håber du kan bruge mine råd. Og du skal i hvert fald vide, at du ikke er alene om at opleve usikkerhed om kønsidentitet. Jeg ønsker dig alt det bedste og tror på at du møder en at være tæt med. Måske når du bevæger dig ud i ‘gay barmiljøet’ – eller måske en af de drenge du har følt dig tiltrukket i lang tid.

Jeg hepper på dig

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?