Sextanker som 11 årig!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 11 år,

Det er helt almindeligt at have sextanker som 11-årig. I starten kan man godt føle sig lidt mærkelig – og måske kan man føle lidt skam, men det er der slet ingen grund til. For der er intet forkert eller mærkeligt i at have sextanker og fantasier – heller ikke, når man er 11 år.

Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at interessere sig for sex. Nogle er lidt yngre end dig. Andre er ældre. Det hele starter, når man nærmer sig puberteten, som du måske har hørt om. Hvor ens krop begynder at udvikle sig, og man får pludselig en masse nye tanker – f.eks. om sex.

Det er også meget forskelligt, hvornår man føler sig klar til sex. Men det er vigtigt, at man føler sig klar – og det kan også være rart at have sex første gang med en, som man virkelig er glad for og stoler på. Det er selvfølgelig også vigtigt, at den man har sex med, er lige så klar til det som en selv. Man kan godt have enormt meget lyst til at prøve at have sex, når man begynder at interessere sig for det. Men det kan også være en god idé at vente lidt, så man lige får tid til at mærke, om man nu er helt klar til at tage næste skridt. Der er ingen grund til at skynde sig med noget – den første gang skal nok komme.

Indtil da kan man læse lidt om det, tale med sine venner – og måske ens forældre, hvis man snakker godt og åbent med dem.

Du er også altid velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen, hvis du har spørgsmål om sex. Eller du kan skrive til os på Chatten. Hvis du har lyst, kan du også kigge forbi Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk, hvor der også er en chat, en brevkasse og en telefon, man kan kontakte, hvis man har spørgsmål.

Det er helt almindeligt at være nysgerrig og tænke på sex. Der er ikke noget som helst galt med dig.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?