Sex

Jeg har lige haft en kærste være dag gik jeg rundt og hade lyst til at spøger om et kys eller sex.🤫

Er det normalt?😬

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Hvor dejligt, at du har haft en kæreste. Det er så skønt at have en kæreste, som kan give dig kærlighed, få det til at kilde i maven af spænding og gøre dig glad.

Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, så spørger du, om det er normalt at ville have kys og sex hver dag.

Mit svar vil jeg gerne dele lidt op. Så sex svarer jeg på først. Ja, jeg tænker, det er helt normalt at have lyst til den anden. Måske forbinder du sex med kærlighed, nærhed og varme følelser. Du er 13 år og jeg ved jo ikke, om du har været i seng med den kæreste, du skriver om eller måske en anden, uanset hvem så vil jeg huske dig på at bruge prævention, så du ikke bliver gravid. Kondomer er nemme at få fat i – de kan købes i supermarkeder.

Men hvis du ikke har været i seng med nogen endnu, så vil skrive til dig, at du skal mærke efter hos dig selv, om du er klar til det. Det er forskelligt, hvornår mennesker bliver klar til sex. Men hvis du slet ikke kan lade være, så er du nok klar.

Angående kys, ja så er det helt normalt, når man får en kæreste, at man vil kysse hele tiden. Man vil kramme hele tiden, ja man vil være sammen med sin kæreste hele tiden.

Og det er helt normalt.

Held og lykke med kærligheden.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?