Brev
sex
hej
Jeg er en pige på 15, og jeg hved ikke hvis 15 er en alder hvor man kan have sex, eller en kæreste.
Jeg har mange venner der venter efter de er gift, eller er meget religios.
Men jeg vil gerne være i mindst et forhold, før jeg bliver voksen og gift.
Jeg hved ikke hvis jeg skal gøre det mens jeg stadig er en teenager, eller gøre hvad alle andre siger og vente til jeg bliver gift?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige.
Du skriver i dit brev, at du ikke ved om 15 år er en alder, hvor man kan have sex eller en kæreste. Men det kan du du.
Unge under 15 år, må gerne have sex med hinanden. Når du er over 15 år, må du ikke have sex med personer under 15 år. Med andre ord er den seksuelle lavalder 15 år.
Der kan være forskellige holdninger til, hvornår man skal have sex. Eller hvem man skal have sex med. Men det er kun dig, der bestemmer. For du har ret til at bestemme over din egen krop. Du skal mærke efter, hvad der føles rart og rigtigt for dig.
Mon du har tænkt over, hvad du egentlig helst selv vil? Og hvorfor du er i tvivl?
Er det fordi, du gerne vil have det “overstået”, så du kan sige, at nu har du prøvet det?
Eller er det fordi, du synes, at det er helt naturligt, at have sex inden man bliver gift?
Eller synes du, at det er mest rigtigt at vente til, man er blevet gift?
Uanset hvad du synes, så er din grund til at vente eller ikke at vente helt okay.
Det er nogle rigtig gode tanker, du har gjort dig. Jeg tænker på, om du måske kender en, du kan snakke med tankerne om? En som kan tale med dig om fordele og ulemper?
Når man har sex første gang, kan det være rigtig rart, at det er med en man stoler på og er tryg ved. Man kan nemt blive lidt usikker. Skal det føles sådan? Går alt som det skal? Det er en helt almindeligt.
Derfor kan det være en rigtig god idé at have sex første gang med en person, som man er tryg ved. Og som man føler respekterer en.
Du kan ringe til os på 166 111, så kan vi tale mere. Du kan også læse mere her: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang.aspx
Jeg håber, mit brev kan hjælpe dig lidt
Kærlig hilsen BørneTelefonen.