Brev
Seksuele lav alder
Hej
Jeg er lidt i tvivl. Jeg ved godt at den seksuele lav alder er 15 men tæller det så stadig hvis man er født i samme årstal. Jeg er 15 og er fra januar og han er 14 og er fra december.
Kan jeg så stadig blive straffet.
Hilsen forvirret pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Jeg kan høre, at du har nogle tvivl i forhold til det her med den seksuelle lavalder og hvad der kan ske, hvis man har sex med en, der er under 15 år. Det kan jeg virkelig godt forstå. Jeg vil rigtig gerne komme med lidt mere afklaring på emnet.
I Danmark har vi noget lovgivning, der er til for at beskytte børn og unge mod seksuelle overgreb. Derfor taler vi i Danmark om den seksuelle lavalder.
Den seksuelle lavalder betyder helt konkret, at hvis man er over 15 år, så må man ikke have sex med en person under 15 år. Men det kan jeg høre, at du allerede godt ved.
Hvis man bare læser loven helt kort, kan man godt blive forskrækket. Især hvis man allerede har haft sex med en, der er under 15 år, mens man er over den seksuelle lavalder. Men hvis to jævnaldrende har sex med hinanden, fordi begge parter har lyst, bliver man ikke straffet for det. Det er bare vigtigt at vide, at lovgivningen er til for at beskytte en, hvis man oplever noget, der overskrider ens grænse.
Reglen er lavet for at beskytte unge og seksuelt uerfarne – mod ældre og mere seksuelt modne personer. Eksempelvis hvis en mand på 25 år har sex med en pige på 14 år. Her kan det godt blive besluttet at aldersforskellen for stor og derfor kan den person, der er over 15 år, godt blive dømt.
Du kan læse mere om den seksuelle lavalder og andre rettigheder på Sexliniens hjemmeside her: rettigheder.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe. Hvis du har flere spørgsmål, er du også altid velkommen til at kontakte os på 116111. Vi vil meget gerne lytte og hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen