Seksuele lav alder

Hej

Jeg er lidt i tvivl. Jeg ved godt at den seksuele lav alder er 15 men tæller det så stadig hvis man er født i samme årstal. Jeg er 15 og er fra januar og han er 14 og er fra december.

Kan jeg så stadig blive straffet.

Hilsen forvirret pige.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Jeg kan høre, at du har nogle tvivl i forhold til det her med den seksuelle lavalder og hvad der kan ske, hvis man har sex med en, der er under 15 år. Det kan jeg virkelig godt forstå. Jeg vil rigtig gerne komme med lidt mere afklaring på emnet.

I Danmark har vi noget lovgivning, der er til for at beskytte børn og unge mod seksuelle overgreb. Derfor taler vi i Danmark om den seksuelle lavalder.

Den seksuelle lavalder betyder helt konkret, at hvis man er over 15 år, så må man ikke have sex med en person under 15 år. Men det kan jeg høre, at du allerede godt ved.

Hvis man bare læser loven helt kort, kan man godt blive forskrækket. Især hvis man allerede har haft sex med en, der er under 15 år, mens man er over den seksuelle lavalder. Men hvis to jævnaldrende har sex med hinanden, fordi begge parter har lyst, bliver man ikke straffet for det. Det er bare vigtigt at vide, at lovgivningen er til for at beskytte en, hvis man oplever noget, der overskrider ens grænse.

Reglen er lavet for at beskytte unge og seksuelt uerfarne – mod ældre og mere seksuelt modne personer. Eksempelvis hvis en mand på 25 år har sex med en pige på 14 år. Her kan det godt blive besluttet at aldersforskellen for stor og derfor kan den person, der er over 15 år, godt blive dømt.

Du kan læse mere om den seksuelle lavalder og andre rettigheder på Sexliniens hjemmeside her: rettigheder.

Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe. Hvis du har flere spørgsmål, er du også altid velkommen til at kontakte os på 116111. Vi vil meget gerne lytte og hjælpe.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?